Comisia Europeana cere ca societatea de stat CFR Marfa sa fie desfiintata, invocandu-se un ajutor de stat acordat in 2013 si care trebuie acum returnat. In urma cu o saptamana, a aparut un anunt, ascuns in subsolurile site-ului, prin care CFR Marfa scotea la vanzare, cu ANAF, jumatate din locomotive si peste 7.000 de vagoane, scrie National.ro. Potrivit acesteia, datoria CFR Marfa catre stat nu va putea fi achitata nici daca isi vinde, integral, patrimoniul.
Compania CFR Marfa estimeaza pierderi de 33,419 milioane lei in acest an si venituri totale de 1,23 miliarde lei.
De altfel, publicatia “Lumea Infrastructurii” scria in februarie ca CFR Marfa a solicitat ANAF executarea vagoanelor aflate in conservare sub sechestru, vagoane neutilizate in activitatea de transport marfa.
ANAF a inceput executarea, incepand cu anul 2022, pentru un numar de 177 vagoane, care stationau in Portul Constanta, pe linii de cale ferata pe care le-au blocat timp de 20 de ani.
Veniturile programate din vanzarea activelor si alte operatii de capital, in valoare de 316.125.000 lei, respectiv veniturile din vanzarea altor active corporale, in valoare de 316.125.000 lei, au fost estimate in crestere cu 3.858,48%, respectiv o crestere de la suma de 7.984.000 lei (anul 2022) la suma de 316.125.000 lei (anul 2023), ca urmare a executarii silite a unui numar de 8.288 vagoane, evaluate de catre KPMG si aflate in curs de executare de catre ANAF.
Pentru anul 2023, CFR Marfa, a solicitat ANAF executarea unui numar de 8.288 de vagoane, situate pe raza punctelor de lucru din intreaga tara. Pretul de pornire in organizarea licitatiilor de catre ANAF, pentru vanzarea vagoanelor, este pretul stabilit de catre KPMG in raportul de evaluare intocmit. Valoarea evaluata pentru vagoanele supuse executarii, este de 81.591.520 euro, (aproximativ 399 milioane lei). Pentru estimarea veniturilor pe anul 2023 din vanzarea vagoanelor de catre ANAF, s-a luat in calcul, incasarea a 75% din valoarea evaluata, avand in vedere faptul ca nu toate vagoanele se vand la prima licitatie.
In anul 2023, s-au vandut, de catre ANAF, 100 de vagoane si exista anunturi de vanzare prin licitatie in localitatile: Constanta, Braila, Dej, Zalau, Galati si alte locatii.
“Anuntul de vanzare a peste 7.000 de vagoane si peste 500 de locomotive din patrimoniul CFR Marfa a fost cel putin dubios. Plasat in subsolul site-ului, sub anunturi mai vechi si cu conditii legate de timpul scurt, imposibilitatea fizica a vizionarii bunurilor si de depunerea unei cereri de vizionare la conducerea societatii, anuntul de vanzare a bunurilor companiei aflate in executare silita de catre ANAF pare a fi unul cu dedicatie. ANAF si CFR Marfa vor sa obtina, astfel, o suma de 165 milioane de euro, din locomotivele si vagoanele imprastiate in toata tara. Daca nu este niciun aranjament, desi e putin probabil, vanzarea ar fi un lucru benefic, dupa cum considera conducerea Federatiei Mecanicilor de Locomotiva de la CFR Marfa, care mai spera ca statul roman se va lupta cu cei de la Comisia Europeana pentru a pastra aceasta companie de o importanta strategica nationala”, scrie National.ro.
Liderii de sindicat spun ca autoritatile vand activele ca sa plateasca datoria Ministerului Finantelor.
“Fara penalitati, CFR Marfa trebuie sa plateasca statului 1,6 miliarde de lei, dar cu penalitati si accesorii din 2013, depaseste 3 miliarde de lei. In 2013, Victor Ponta a vrut sa vanda CFR Marfa si a facut o curatire a intregului sistem, care avea datorii la bugetul de stat. S-a facut capitalizarea, stergand toate datoriile lui CFR Marfa si ale CFR SA. La momentul respectiv, la licitatie a fost declarat castigator GFR, care nu s-a incadrat sa plateasca cele 200 milioane de euro si s-a anulat privatizarea, in conditiile in care CFR Marfa era evaluata la 2 miliarde de euro. Atunci au depus o garantie de 10 milioane de euro si garantia a fost recuperata, desi banii aceia ar fi trebuit sa intre in posesia statului roman. Dupa esuarea privatizarii, presedintele Organizatiei Patronale a Operatorilor Feroviari Privati din Romania, Valentin Dorobantu, a facut plangere la Comisia Europeana, spunand ca CFR Marfa beneficiaza de ajutor de stat care a distorsionat piata din Romania. Atunci s-a facut o ancheta la nivelul Uniunii Europene si s-a decis ca trebuie returnat ajutorul de stat”, a declarat Iulica Mantescu, presedintele Federatiei Mecanicilor de Locomotiva de la CFR Marfa, pentru National.ro.
Potrivit acestuia, din 1998, cand a fost infiintata, CFR Marfa a plecat la drum cu 32.000 de salariati, cu 68.000 de vagoane, 1.000 de locomotive. Restructurarea s-a facut numai pe partea de personal, nu si pe partea de capital. Astazi, CFR Marfa mai are doar 3.200 de salariati, cu care nu se pot exploata toate bunurile pe care le are CFR Marfa. La ultima evaluare, patrimoniul este de 4,6 miliarde de lei. Numai pentru vagoanele care stau nefolosite pe infrastructura feroviara se plateste undeva la 23 milioane de lei lunar.
”Comisia Europeana isi permite orice, daca statul roman nu a stiut sa negocieze in interesul tarii si al salariatilor. Statul roman trebuie sa inteleaga, pana la urma, ca CFR Marfa este o companie strategica si nu poti sa ramai fara ea, mai ales in conjuctura Green Deal, cu transport nepoluant”, sustine Iulica Mantescu, presedintele Federatiei Mecanicilor de Locomotiva.
CFR Marfa estimeaza un rezultat negativ si in acest an, mai precis 33,419 milioane lei pierdere, la venituri totale de 1,23 miliarde lei, potrivit bugetului Societatii Nationale de Transport Feroviar de Marfa CFR MARFA aflata sub autoritatea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii.
De precizat, 58% din marfa transportata de CFR Marfa este carbune energetic.
Rezultatul brut (profit) a fost estimat in anul 2023 in valoare de 240.000 lei.
Veniturile totale, in valoare de 1.236.263.000 lei, au fost estimate in crestere in anul 2023 fata de cele realizate/preliminate in anul 2022 cu 63,40%, o crestere in valoare de 479.692.000 lei, respectiv de la suma de 756.571.000 lei (anul 2022) la suma de 1.236.263.000 lei (anul 2023).
Cresterea veniturilor totale cu 63,40% va fi influentata, preponderent de cresterea veniturilor din exploatare cu 64,25%.
“Mai sunt si locomotive uzate, care au fost descompletate, s-a furat de pe ele, si toate trebuie valorificate ca sa eliminam acele pierderi. Eu m-as bucura daca ar reusi sa valorifice vagoanele si locomotivele scoase la vanzare si sa scape de ele. In felul acesta, CFR va deveni o societate functionala si profitabila. Cel putin acum se vor valorifica impreuna cu ANAF-ul. In urma cu vreo 3 ani de zile, incepusera executarile silite si avem exemplul Hotelului Astoria, care a fost vandut pe nimic, pentru o datorie de 20.000 de euro. Daca se va ajunge sa fie executate si vagoanele si locomotivele, atunci ele vor fi valorificate la un pret foarte scazut. Daca nu se fac alte aranjamente, prin vanzarea vagoanelor si locomotivelor de catre ANAF si CFR Marfa se pot scoate bani frumosi, cu care sa se plateasca datoriile catre ANAF si catre CFR SA”, a precizat presedintele Federatiei Mecanicilor de Locomotiva, Iulica Mandescu.
In opinia sa, societatea trebuie sa se curete, sa elimine toate pierderile si, daca ar scapa de balastul datoriilor stabilite de Comisia Europeana ca ajutor de stat care trebuie returnat, CFR Marfa ar fi profitabila, pentru ca de doi ani se lucreaza pe profit.
”Datoria aceea, cu penalitati si accesorii, nu are cum s-o achite CFR Marfa, nici daca se vinde toata. Dar macar sa demonstreze Comisiei Europene ca s-a facut ceva si s-a recuperat o parte din bani si ca societatea devine profitabila pentru statul roman. In momentul in care CFR Marfa va disparea, vor prelua transportul de marfa pe calea ferata operatorii concurenti organizati intr-un cartel, care vor impune preturile pe piata, vor deveni un monopol pe care nimeni nu-l va mai putea controla. In plus, evenimentele care s-au produs in ultimii 5 ani, cele mai grave la privati, sunt cauzate de haosul generalizat, in care nimeni nu respecta nimic. A disparut acea disciplina militarizata care exista in randul salariatilor CFR, iar acum s-a ajuns sa depisteze mecanici de locomotiva sub influenta bauturilor alcoolice, ceea ce este de neacceptat”, a mai afirmat Iulica Mantescu, presedintele Federatiei Mecanicilor de Locomotiva.