MASURI EXTREME DUPA INCIDENTUL FEROVIAR DE LA TOPORU – Autoritatea de Siguranta Feroviara Romana a tras pe dreapta compania United Railways, desi culpa se retine mecanicului de locomotiva care a provocat ciocnirea cu o alta locomotiva. OPSFPR: „Masura luata este abuziva si are implicatii majore in sistemul concurential din transportul feroviar de marfa”

Organizatia Patronala a Societatilor Feroviare Private din Romania cere tratament egal pentru operatorii de transport feroviar de marfa si de calatori, similar cu cel al transportatorilor rutieri, in cazul accidentelor feroviare savarsite din vina angajatilor cu functii in siguranta circulatiei. Reactia OPSFPR vine in urma incidentului de la Toporu, in care doua locomotive s-au ciocnit, in urma incidentului Autoritatea de Siguranta Feroviara Romana (ASFR) luand decizia de a trage pe dreapta toate trenurile United Railways, restrictionand astfel certificatul unic de siguranta apartinand operatorului de transport feroviar United Railways.

Intr-un comunicat de presa remis Lumea Infrastructurii, presedintele OPSFPR, Vasile Seclaman, apreciaza comportamentul Autoritatii de Siguranta Feroviara Romana drept unul injust, iar masura de sanctionare in acest mod a companiei – in conditiile in care mecanicii de locomotiva raspund individual pentru propriile fapte, compania nefiind raspunzatoare – „este abuziva si are implicatii majore in sistemul concurential din transportul feroviar de marfa, prin eliminarea unui operator din piata de transport”.

Mai mult, puncteaza presedintele Seclaman, in prezent, accidentul feroviar este anchetat de de AGIFER, institutie abilitata sa stabileasca cu exactitate cauzele producerii acestui eveniment feroviar, masura de sanctionare a intregii companii luata de ASFR fiind exagerata: „O astfel de masura poate pune si pe viitor orice operator de transport feroviar la cheremul mecanicului de locomotive, sau al altui angajat cu functie in siguranta circulatiei”.

Redam in continuare pozitia OPSFPR:

„Dupa accidentul de la Toporu, in care doua locomotive s-au ciocnit, Autoritatea de Siguranta Feroviara Romana (ASFR) a tras pe dreapta toate trenurile United Railways. Prin documentul emis de ASFR, incepand cu data de 17 mai a.c. se restrictioneaza certificatul unic de siguranta apartinand operatorului de transport feroviar United Railways. De asemena, ASFR a dispus anularea circulatiei tuturor trenurilor programate si neexpediate si neprogramarea altor trenuri pana la noi dispozitii. Potrivit documentului, trenurile aflate in circulatie trebuie sa isi continue mersul pana la statia de destinatie cu asigurarea de catre operator a tuturor masurilor de siguranta.

Desi operatorul United Railways (UR) nu este membru al Organizatiei Patronale a Societatilor Feroviare Private din Romania, transmitem in numele membrilor nostri acest comunicat de presa, prin care ne exprimam dezacordul fata de masura extrema luata fata de acest operator feroviar, aceea de a i se ridica licenta, urmare a incidentului de la Toporu.

Nu suntem sub nicio forma de acord cu comportamentul salariatului UR, dar nu putem accepta ca pentru o abatere a unui salariat, oricat de grava ar fi ea, sa se ia masuri care conduc practic la oprirea activitatii firmei respective. in niciunul dintre celelalte domenii ale transporturilor (aviatie, transport rutier, transport naval) nu se iau astfel de masuri, impotriva operatorului, chiar daca incidentele s-au soldat cu victime umane.

Dorim sa reamintim si faptul ca OPSFPR a trimis de mai multe ori, in ultimii patru ani, catre Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, precum si catre autoritatile din subordinea acestuia, propuneri care sa conduca la intarirea disciplinei salariatilor cu functii de raspundere in siguranta circulatiei, dar din partea decidentilor din cadrul ministerului sau a autoritatilor competente nu s-a intreprins nimic in acest sens.

Sa nu uitam ca mecanicii de locomotiva isi desfasoara activitatea pe proprie raspundere, iar in activitatea feroviara avem si Politie de Transport Feroviar, care are in obligatie si efectuarea unor controale, in sensul depistarii salariatilor din transportul feroviar, si de a-i sanctiona direct pe cei care nu respecta normele si regulamentele privind siguranta circulatiei.

Presedintele Federatiei Mecanicilor de Locomotiva, Iulica Mantescu, a declarant pentru Club Feroviar ca are toleranta zero pentru cazurile in care colegi de-ai sai se urca pe locomotiva sub influenta alcoolului.

El a precizat ca acesti mecanici ar trebui sanctionati drastic: “Vrem sa intarim disciplina in domeniul feroviar. Atunci sa modificam si amenzile, sa le facem raportate la salarii si sa le aplicam de fiecare data” a spus liderul sindical. si din aceasta declaratie se poate constata ca inclusiv Presedintele FML se refera la inasprirea sanctiunilor pentru angajatul care a savarsit abaterea si nu la angajator.

Astfel de incidente nedorite trebuie tratate la fel ca la transportul rutier, cu masuri asupra celui care a savarsit abaterea, nu a firmei la care este angajat.

Consideram ca masura luata este abuziva si are implicatii majore in sistemul concurential din transportul feroviar de marfa, prin eliminarea unui operator din piata de transport, mai ales pentru faptul ca accidentul feroviar este anchetat in prezent de AGIFER, institutie abilitata sa stabileasca cu exactitate cauzele producerii acestui eveniment feroviar. O astfel de masura poate pune si pe viitor orice operator de transport feroviar la cheremul mecanicului de locomotive, sau al altui angajat cu functie in siguranta circulatiei.

Masura ASFR a fost luata in conformitate cu prevederile OMTIC nr. 932/2020, Capitolul III, articolul 4. si a prevederilor OUG nr. 73/2019 privind siguranta feroviara. O masura similara a fost luata in urma cu doi ani la adresa societatii Tim Rail Cargo, dupa accidentul din statia Fetesti.

Ne intrebam de ce nu s-au luat astfel de masuri si in cazul unor accidente provocate din vina mecanicilor de locomotive ai operatorilor de transport feroviar cu capital majoritar de stat – CFR Marfa si CFR Calatori?

Cerem Ministerului Transporturilor si Infrastructurii si autoritatilor competente in acest domeniu, din subordinea acestuia, sa revizuiasca cat mai urgent ordinele si regulamentele, astfel incat atunci cand o astfel de abatere este savarsita de un angajat in domeniul sigurantei circulatiei, al unui operator feroviar, raspunderea sa fie directa si personala, fara implicatii asupra activitatii operatorului.

Presedinte,

Vasile SECLAMAN”

Articolul precedentTOATA AUTOSTRADA MOLDOVEI INTRA IN EXECUTIE – Lotul 3 Pietroasele-Buzau, de 1,16 miliarde lei, fara TVA, va putea fi semnat
Articolul următorLOTUL 3 DIN CENTURA DE SUD A CAPITALEI, SUB “OCHII” MINISTERULUI – Stadiul lucrarilor a ajuns la 38%, iar antreprenorul este fortat sa grabeasca ritmul

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.