In luna iunie a anului viitor am putea avea primele zboruri pe Aeroportul Brasov, anunta Adrian-Ioan Vestea, presedintele Consiliului Judetean Brasov. LOT Polish Airlines, principala companie aeriana poloneza, si-a manifestat in decursul timpului interesul pentru Aeroportul International Brasov-Ghimbav.
Excelenta Sa Maciej Lang, Ambasadorul Extraordinar si Plenipotentiar al Poloniei in Romania, insotit de Jarosław Szkirpan, seful Sectiei Consulare in Romania, si de Janusz Szalinski, consul onorific al Poloniei la Brasov, au avut o intalnire oficiala cu prefectul Catalin Vasii si cu presedintele Consiliului Judetean Brasov, Adrian-Ioan Vestea.
Avand in vedere parteneriatul strategic si colaborarea foarte buna pe care Polonia si Romania le-au dezvoltat si diversificat in decursul timpului, pe plan politic, economic si militar, oficialul polonez a sustinut necesitatea consolidarii relatiilor bilaterale si a sprijinului reciproc in contextul international dificil marcat de agresiunea Rusiei asupra Ucrainei.
In ceea ce priveste judetul Brasov, inaltul oaspete a afirmat ca desi peste 1.300 de companii cu capital polonez activeaza in prezent in Romania, reprezentarea poloneza la nivel judetean nu este suficient de evidentiata sub aspect economic.
“Acest lucru s-ar putea schimba, daca LOT Polish Airlines – principala companie aeriana poloneza, care in decursul timpului si-a manifestat interesul pentru Aeroportul International Brasov-Ghimbav, ar deschide curse aeriene de la Brasov”, anunta CJ Brasov.
In acest context, Adrian-Ioan Vestea, presedintele CJ Brasov, a mentionat ca administratia judeteana construieste un aeroport modern, adaptat la ultimele cerinte in domeniu, care va avea o capacitate de 1,2 milioane de pasageri pe an.
„Din punctul de vedere al implementarii infrastructurii aeroportuare, am incheiat sau suntem in faza finala de executie cu toate lucrarile de constructii si instalatii. In privinta asigurarii echipamentelor de navigatie aeriana, am receptionat o parte din aparatura care urmeaza sa fie instalata pe amplasamentul Aeroportului, in octombrie ne vor fi livrate ultimele echipamente, iar in decembrie am programat zborul cu avionul de calibrare, pentru validarea procedurilor de zbor instrumentale. La inceputul anului viitor se va realiza instruirea controlorilor de trafic, fiind vorba despre proceduri aferente unui spatiu aerian nou, iar in paralel vom publica procedurile in jurnalele internationale de specialitate, astfel incat in iunie 2023 sa putem avea primele zboruri pe Aeroportul Brasov. Ne-am bucura ca firma LOT sa se numere printre operatorii aerieni care sa aiba Brasovul ca destinatie, mai ales ca municipiul si judetul Brasov au un potential foarte mare la nivel national din punct de vedere economic, social, cultural si educational”, a explicat presedintele CJ Brasov.
Un alt subiect de interes bilateral adus in discutie de ambasadorul Poloniei a fost necesitatea adoptarii unei strategii la nivel european care sa stabileasca un cadru coerent de dezvoltare a arealului Muntilor Carpati, in conditiile in care Romania si Polonia se numara printre statele membre ale Conventiei Carpatice, alaturi de Ucraina, Cehia, Slovacia, Ungaria, Serbia si Muntenegru.
Presedintele CJ Adrian-Ioan Vestea a fost de acord ca este nevoie de un cadru strategic care sa asigure dezvoltarea zonei montane prin atragerea de finantari destinate revitalizarii satelor de munte si implementarii formelor de turism durabil.
Dupa discutiile oficiale, delegatia poloneza a facut o vizita la Aeroportul International Brasov – Ghimbav, unde Alexandru Anghel, directorul Regiei Autonome AIBG, a furnizat toate detaliile tehnico-economice privind cel mai important obiectiv investitional al judetului Brasov.
Directorul Regiei Autonome ”Aeroportul International Brasov-Ghimbav”, Alexandru Anghel, a spus ca luna viitoare vor fi livrate primele echipamente de radionavigatie.
Este pentru prima data cand un consiliu judetean achizitioneaza echipamente de radionavigatie pentru un aeroport. Pana in prezent, toate aceste echipamente erau achizitionate de ROMATSA si instalate pe aeroporturile din tara.
Sunt aproximativ 15 sisteme de echipamente care urmeaza a fi livrate si instalate in aceasta toamna: sistemele meteo, sistemele de comunicatii sol-sol, sol-aer, sistemele de inregistrare vocala.
Ultimul echipament pentru cladirea de contingenta va ajunge la Ghimbav in luna octombrie 2022.
Directorul general al AACR (Autoritatea Aeronautica Civila Romana), Nicolae Stoica, a declarat recent ca este vorba despre echipamente noi, care nu mai exista in Romania.
”Controlorii de trafic trebuie instruiti pe aceste echipamente; daca acestea vor intarzia, automat si termenele de dare in folosinta, inclusiv termenele de operationalizare a aeroportului se vor prelungi! Suntem implicati direct in operationalizarea Aeroportului de la Brasov, alaturi de ROMATSA! Ne bucuram de deschidere si de o foarte buna colaborare!”, a spus Stoica, luna aceasta.
Totodata, in aceasta perioada a inceput si instruirea controlorilor de trafic aerian.
Aeroportul din Brasov va fi primul aeroport construit de la 0 in Romania ultimilor 50 de ani.Acesta va fi unul din cele mai importante din Romania si va fi singurul din tara cu turn de control virtual.
Totalul investitiei in Aeroportul International Ghimbav-Brasov, care a durat 14 ani, se ridica la peste 120 milioane de euro.
Companii precum Tarom, Blue Air, Wizz Air, LOT Polish Airlines, Lufthansa, EL AL, Turkish Airlines, s-au aratat interesate sa zboare de aici.
Primele avioane vor zbura pe rute catre Germania, Austria, dar si Spania. Specialistii estimeaza ca in primul an, aeroportul va fi tranzitat de peste 300.000 de pasageri.
Specialistii estimeaza ca in 2035-2040 vom avea peste 50 de milioane de pasageri pe aeroporturile din Romania.
Lucrarile au inceput in 2008 si este cel mai modern de la noi si cel mai nou din Europa, sustin directorii aeroporturilor din Romania, care au verificat stadiul proiectului.
Este cel mai tanar aeroport din Europa. Peste zece ani ar putea ajunge sa inregistreze un milion de pasageri.