Ministrul Transporturilor si Infrastructurii, Sorin Grindeanu, spune ca peste 37 de km de autostrada intra in faza de proiectare si ulterior de constructie. De asemenea, aproape 170 de km de autostrada au fost lansati in licitatie.
”Evolutii considerabile pentru infrastructura rutiera romaneasca! Peste 37 de km de autostrada intra in faza de proiectare si ulterior de constructie. Pentru mai mult de 15 km de autostrada a fost desemnat constructorul. Aproape 170 de km de autostrada au fost lansati in licitatie. Continuam sa livram ce am promis romanilor!”, anunta Ministrul Transporturilor si Infrastructurii, Sorin Grindeanu.
De asemenea, acesta spune ca ministerul pe care il conduce va cheltui toti bani europeni din Programul Operational Infrastructura Mare (POIM) 2014-2020 cu 6-7 luni mai devreme decat sfarsitul anului viitor. Oficialul anunta ca a solicitat Comisiei Europene ca banii alocati Romaniei pe alte domenii si care nu vor fi cheltuiti sa fie transferati catre Ministerul Transporturilor.
„Sa stiti ca este pentru prima data cand, undeva la jumatate a anului viitor, Ministerul Transporturilor, cel pe care il pastoresc, va termina toti banii europeni, cu 6-7 luni inainte de termen. Vorbim de POIM, exercitiul bugetar 2014- 2020, care are acea regula de N + 3, deci cheltuiti pana la sfarsitul anului 2023. Este pentru prima data cand acesti bani nu doar ca vor fi cheltuiti toti, ci se vor termina mai repede decat sfarsitul anului viitor„, a precizat Grindeanu, la postul de televiziune Prima TV.
El a subliniat ca a solicitat Comisiei Europene ca banii alocati Romaniei pe alte domenii si care nu vor fi cheltuiti sa fie transferati catre Ministerul Transporturilor, precizand ca este optimist in privinta aprobarii acestei solicitari, care se ridica la circa 500 de milioane de euro.
„Eu vreau sa folosesc ultimele luni ale anului 2023 si am trimis cerere catre Comisia Europeana, din banii alocati Romaniei pe alte domenii si care nu vor fi cheltuiti, pentru ca nu toate domeniile vor sta asa cum va sta Ministerul Transporturilor, ma refer la cheltuirea banilor europeni, eu imi doresc ca din acea suma sa mai transferam in jur de 500 milioane de euro ca sa mai pot sa finantez cateva proiecte pana la sfarsitul anului 2023. Am transmis acea cerere, sunt optimist ca va fi acceptata, astfel incat sa folosim la maximum aceasta resursa„, a adaugat Sorin Grindeanu.
Probleme la Metrorex
Sorin Grindeanu a vorbit si de Metrorex si spune ca anul trecut societatea nu a avut bugetul aprobat pana la sfarsitului anului, iar datoriile catre firma de mentenanta au fost de aproape 200 de milioane de lei.
“Am declarat ca nu am circulat cu acest mijloc de transport in comun recent. Nu merg nici cu iahtul. Daca tot vorbim de mijloace de transport. Am vazut ca e o intreaga dezbatere. In zona in care stau nu e metrou. Chestiunea asta reluata la nesfarsit ma face sa ma gindesc daca totusi nu trebuia sa mint, sa spun ca merg cu metroul. Nu, am fost sincer si am spus ca nu am folosit in ultima perioada metroul bucurestean. Nici nu am facut facultatea in Bucuresti, am facut-o la Timisoara, la Timisoara nu exista metrou. Eu cred ca am fost cat se poate de corect. Nu inseamna ca nu stiu problemele de la metrou”, a mai spus Grindeanu.
El a fost intrebat daca circula cu trenul sau avionul.
“Chiar si mai conduc, spre disperarea celor care isi fac treaba pana la urma, cei de la SPP. Cateodata conduc eu si imi place lucrul asta. Si daca n-as merge si daca n-as conduce si daca n-as fi mers cu avionul, nu inseamna ca nu stiu problemele, daca asta vroiau sa scoata in evidenta unii. Nu inseamna ca nu stiu ca anul trecut, de exemplu, metroul nu a avut buget si acea super competenta echipa care acum tipa… Este primul an din multi ani in care Metrorex nu a avut buget aprobat pana la sfarsitul anului. Toate datoriile catre firma de mentenanta, care a dus la o reducere a acelui contract, aia intr-un final a dus la o frecventa mai scazuta a trenurilor. Sunt facturi din 2021, nu s-au platit. Stiti cat era suma la finalul anului 2021 catre firma care asigura mentenanta? De aproape 200 de milioane. Atata nu a platit”, a explicat Grideanu.
Ministrul Transporturilor ii cere totodata fostului ministru Catalin Drula sa raspunda la cateva intrebari legate de Metrorex.
“Nu ii reprosez lui Catalin Drula. As vrea sa iasa din aceasta ipocrizie, sa ma contrazica. Intrebari simple. A avut buget Metrorex anul trecut? Da sau nu? E adevarat ca la sfarsitul anului 2021 au fost aproape 200 de milioane datorii catre firma care asigura mentenanta la metrou in marele mandat al dansului? Aceasta ipocrizie si aceste argumente… Eu inteleg jocul politic si-l inteleg ca sunt in acest joc de ceva vreme, sa inteleg ca rolul opozitiei e sa tipe. Ma asteptam sa fie totusi una constructiva”, a afirmat ministrul Transporturilor.
El a precizat ca vede transportul in comun din Bucuresti intr-un sistem integrat.
“De asemenea, ma asteptam la un raspuns constructiv din partea Primariei Generale a Capitalei. De ce va spun acest lucru? Pentru ca eu cred ca transportul in comun in Bucuresti trebuie sa fie tratat ca un sistem integrat si STB si toate celelalte lucruri. Nu poti sa rupi metroul. Iar acest sistem integrat poate fi facut doar la Primaria Municipiului Bucuresti. Au fost ministri multi inaintea mea care nu au vrut sa… si alti primari generali au cerut metroul. Sunt dispus la aceste discutii, sa gasim cea mai buna solutie. De unde aceasta iritare?”,a adaugat Grindeanu.
Intrebat de ce nu discuta cu primarul Nicusor Dan despre aceasta chestiune, ministrul Transporturilor a raspuns: “Am facut aceasta invitatie public. Mi s-a raspuns intr-un mod politic, daca vreti, ca am eu ceva cu bucurestenii. Da, am cu bucurestenii. Imi doresc sa aiba un sistem integrat de transporturi. Am spus un lucru corect si anume faptul ca daca discutam de un transport integrat, sistem de transport integrat care sa cuprinda si metroul, acest sistem trebuie sa se sustina si din punct de vedere economic. Anul trecut, de exemplu, metroul din Madrid a fost pe plus 10 milioane de euro. Nimeni nu-ti cere sa faci extraordinare performante economice, ca vorbim de transport in comun, dar eu cred ca asta este abordarea corecta. Sa stiti ca nu se vine de la bugetul de stat sa se subventioneze transportul in comun la Suceava, la Timisoara, la Cluj se face metrou, la Cluj se face prin PNRR, metrou”.