Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a discutat luni cu reprezentantii Guvernului Bulgariei despre proiectul Fast Danube, un proiect vital pentru intreaga Uniune Europeana, in contextul conflictului din Ucraina. Ministrul afirma ca Dunarea trebuie sa fie navigabila pe tot parcursul anului pentru a putea asigura fluxul necesar de marfuri si materii prime spre si dinspre Uniunea Europeana.
Fast Danube este un proiect multianual finantat in cadrul Mecanismului pentru interconectarea Europei. Proiectul beneficiaza de o finantare de 85% din partea UE si de 15% de la bugetul de stat. Partenerii proiectului sunt administratiile cailor navigabile din Romania si Bulgaria – Administratia Fluviala a Dunarii de Jos Galati si Agentia Executiva pentru Explorarea si Intretinerea Dunarii din Ruse.
Bugetul total al proiectului este de 5.252.000 de euro.
”Am discutat astazi cu reprezentantii Guvernului Bulgariei despre proiectul Fast Danube, un proiect vital pentru intreaga Uniune Europeana, in contextul conflictului din Ucraina! Dunarea trebuie sa fie navigabila pe tot parcursul anului pentru a putea asigura fluxul necesar de marfuri si materii prime spre si dinspre Uniunea Europeana. O mare parte din cerealele care provin din Ucraina pot fi transportate pe Dunare, ceea ce face Proiectul Fast Danube cu atat mai important”, spune Grindeanu.
Partea bulgara a transmis obiectivele specifice pentru Zonele „Natura 2000” care urmeaza sa fie aprobate si transmise Comisiei Europene.
Procedura de mediu, care urmeaza sa fie initiata, trebuie finalizata in urmatoarele 6 luni pentru a putea fi trimisa la Comisia Europeana aplicatia de finantare a lucrarilor.
”La ora actuala se inregistreaza 2 luni de intarziere fata de noul calendar stabilit de comun acord pentru anul 2022. Am atras atentia ca orice intarziere poate compromite finalizarea proiectului pana la sfarsitul anului 2022, ceea ce va periclita obtinerea finantarii pentru proiectarea si executia lucrarilor si va aduce costuri suplimentare suportate de partea romana. Le-am transmis colegilor bulgari si intentia Comisiei Europene sa organizeze o reuniune trilaterala impreuna cu Romania si Bulgaria, in cadrul Conferintei „TEN-T days” care va avea loc, la sfarsitul lunii iunie, la Lyon, pe tema proiectului Fast Danube”, adauga oficialul.
Situatia privind intretinerea senalului navigabil poate deveni critica si din cauza scaderii nivelului Dunarii pe sectorul Silistra – Somovit, unde partea bulgara trebuie sa finalizeze lucrarile de dragaj pana la sfarsitul lunii iunie 2022, mai spune ministrul Transporturilor.