Secretarul de stat din Ministerul Transporturilor, Irinel Ionel Scriosteanu, a explicatm in emisiunea ”Lumea Infrastructurii”, de la ETNO TV, de ce Romania nu are autostrazi construite in parteneriat public-privat. In Romania nu au fost proiecte mature care sa fie puse in parteneriat public-privat (PPP) si, in plus, a existat prejudecata ca ar aduce prejudicii statului.
”Nu avem, pentru ca au fost cateva tentative, care practice au cam distrus ideea de parteneriat public-privat in Romania, aruncand o nebuloasa, asa ca acest tip de activitate ar aduce prejudicii statului. Pentru ca exista totusi o doza de subiectivism in parteneriatul public-privat, intre impartirea riscurilor si a beneficiilor intre stat si partenerul privat. Si pentru ca nu au fost proiecte mature care sa fie puse in parteneriat public-privat. A fost, de exemplu, tentative Ploiesti-Brasov, acea autostrada care s-a inceput pe un parteneriat public-privat dar intr-o faza foarte incipienta. Exista un studiu de fezabilitate foarte prost”, a spus Scriosteanu.
De asemenea, el spune ca autoritatile si-au asumat alocarea a 2% din pentru infrastructura si e important sa pastreze acest procent.
”Ne-am asumat 2% din PIB-ul Romaniei la infrastructura. Si este foarte important ca clasa politica sa pastreze acesti 2% la infrastructura. Pentru ca 73 miliarde (euro, n.r.) sunt bani multi. Cred ca undeva la 15 miliarde avem fonduri nerambursabile. Din cei 73 miliarde, cred ca 15 miliarde sunt PPP. Trebuie sa avem parteneriar public-privat pana in 2030, fie ca e pe infrastructura rutiera, fie ca e pe naval, feroviar sau naval”, a adaugat Scriosteanu.
Acum autoritatile se concentreaza pe accesarea fondurilor nerambursabile.
”Sunt doi ani foarte important. In 2020, fata de 2019, am crescut investitiile in infrastructura cu 56%. Anul trecut am crescut cu 6%. Anul acesta ne-am propus cu 35% fata de 2021. Dar ca sa ajungem sa cheltuim 73 miliarde pana in 2030 trebuie mult mai mult”, a mai spus secretarul de stat.