ROMANIA TREBUIE SA MODERNIZEZE 1.000 KM DE CALE FERATA – Polonia a reabilitat peste 1.500 km cu fonduri europene

Calea ferata reprezinta cel mai eficient mod de transport in prezent si contribuie cu doar 1,5% din emisiile de CO2 din Uniunea Europeana provenite din sectorul transporturilor, cu o cota de piata de 8,5%.


Romania are insa de modernizat peste o mie de kilometri de infrastructura feroviara, in timp ce Polonia, cu o lungime traseelor feroviare nu cu mult mai mare decat a Romaniei, a reusit sa reabiliteze mai mult de 1.500 de kilometri cu fonduri europene
, intr-un singur exercitiu bugetar european, arata datele raportului „Sa luam trenul. Renasterea calatoriilor cu trenul intr-o Romanie europeana„, realizat de Asociatia 2Celsius, in cadrul proiectului Europe on Rail.


Pentru a plasa datele in context, 27% din totalul emisiilor de gaze cu efect de sera din UE-28 au provenit din sectorul transporturilor, conform Agentiei Europene de Mediu (2019). Datorita trenurilor electrice alimentate cu energie regenerabila, este posibil sa se prevada calatorii si transport aproape carbon zero. Insa nu este vorba doar de emisiile de CO2. Externalitatile negative (efectele negative care nu sunt internalizate in pretul platit de utilizator, cum ar fi poluarea aerului, dar si accidentele ori congestionarea) transportului feroviar reprezinta doar 2% din costul extern al transportului in Europa„, noteaza realizatorul raportului, Raul Cazan, presedintele Asociatiei 2Celsius, citat de Agerpres.


Un studiu realizat de Comisia Europeana in martie 2018 mentiona faptul ca dintre cele 365 de legaturi transnationale existente in Europa, mai putin de jumatate (49%) erau functionale pentru transportul de pasageri.


In ceea ce priveste situatia actuala din Romania, raportul de specialitate releva ca tara noastra are de modernizat peste o mie de kilometri de infrastructura feroviara. In acelasi timp, Polonia, cu o lungime a infrastructurii feroviare nu cu mult mai mare decat a Romaniei, a reabilitat peste 1.500 de kilometri cu fonduri europene, intr-un singur exercitiu bugetar european.

Strategia de dezvoltare a infrastructurii va trebui sa tinteasca liniile cu potentialul cel mai mare de folosire, dar cu cele mai multe restrictii. Sute de kilometri de cale ferata sunt afectati anual de restrictii, deci orice alte programe de dezvoltare a sistemului feroviar de la noi pica in plan secund atat timp cat restrictiile nu sunt depasite, iar infrastructura nu este complet reabilitata„, spun specialistii.


Expertii 2Celsius sustin ca UE poate oferi imprumuturi preferentiale, pentru transport verde, prin intermediul Bancii Europene de Investitii (BEI) pentru operatorii nationali, precum si noii investitori.


Pentru operatiuni regionale si unele nationale, materialul rulant este uneori detinut si inchiriat de guvernul national (autoritatea de atribuire) sau de o companie detinuta de guvern. BEI a lansat Platforma de investitii feroviare verzi – o noua initiativa de sprijinire a investitiilor publice si private in proiecte feroviare. Pentru a accelera implementarea investitiilor feroviare, noua platforma ofera servicii de imprumut, combinare si consultanta ale BEI si ale instrumentelor financiare ale UE disponibile in cadrul InvestEU. Este disponibil pentru toti operatorii feroviari, administratorii de infrastructura, autoritatile de transport si alte parti interesate. Green Rail Investment Platform isi propune sa abordeze nevoile specifice ale pietei, sa exploreze noi modele de afaceri si sa stimuleze oportunitatile de finantare a inovatiei si a actiunii climatice in transportul feroviar. Totodata, trenurile transfrontaliere trebuie sa poata fi incluse in Planurile Nationale de Redresare si Rezilienta„, sustine organizatia de profil.


2Celsius, organizatie neguvernamentala infiintata in anul 2010 cu scopul de a influenta politicile privind schimbarile climatice la nivel national si european, este membra a organizatiilor internationale European Environmental Bureau, Climate Action Network Europe si a Federatiei Europene pentru Transport si Mediu (T&E).


Europe on Rail inseamna o retea de ONG-uri din Polonia, Germania, Franta, Spania si Romania, ce isi propune sa sustina o revitalizare a caii ferate in Europa si sa vina cu masuri de consolidare a primatului calatoriilor feroviare in transportul international de pasageri. 

Articolul precedentSPECULATII PE MARGINEA LARGIRII DJ 709 ARAD-HORIA-SIRIA-PANCOTA – Drumul va avea 6,5 metri latime
Articolul următorLUCRARILE LA PODUL PESTE JIU SUNT APROAPE GATA – Investitia de aproape 20 milioane lei ar trebui inaugurata in august

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.