Ucraina, unul dintre statele europene care inregistreaza cele mai mari productii de cereale la nivel mondial trece prin vremuri tulburi de mai bine de doua luni, de la declansarea atacurilor de catre Rusia. Si nu doar Ucraina, ci si statele care sunt dependente de granele ucrainene. Blocarea Portului ucrainean Odeasa a creat insa posibilitatea transformarii Portului Constanta intr-o poarta maritima si pentru produsele Ucrainei.
Conform precizarilor cuprinse intr-un articol publicat pe Cotidianul.ro, in cursul zile de joi, 28 aprilie 2022, a fost incheiat procesul de incarcare pentru o prima nava cu cereale transportate din Ucraina.
Vestea este extraordinara, daca tinem cont de faptul ca, in ciuda razboiului, productia de cereale din Ucraina a fost eliberata de presiunea razboiului. Astfel, se elibereaza silozurile cu capacitati de milioane de tone si se deschide fluxul pentru recoltele din Ucraina, totul desfasurandu-se sub grija societatii care detine cel mai mare, modern si rapid terminal de cereale din Europa. Vorbim despre compania Comvex SA care a terminat de incarcat nava Unity N de 71.000 cu tone cu porumb si i-a dat liber pentru destinatie.
Plecarea din dana a navei Unity N este un prim mare semn de succes in eliberarea Ucrainei din tentativa de impresurare si blocaj economic desfasurata de armata rusa. Este dovada ca marfurile din Ucraina si pentru Ucraina pot tranzita eficient si rapid tara noastra si pot pune capat unei blocade.
Potrivit Cotidianul.ro, intr-o declaratie facuta pentru Tribune de Geneve si preluata de Rador, directorul Comvex SA, Viorel Panait, a subliniat urgenta absoluta de „a ajuta Ucraina sa-si redirectioneze exporturile de cereale prin Constanta si alte structuri portuare”:
”Tarile africane sunt dependente de grâul din Ucraina, dar si din Rusia. Ar putea fi razboi pentru aceste piete in viitorul apropiat. UE trebuie sa actioneze rapid pentru a pune in aplicare mecanismele necesare exporturilor ucrainene”.