Unul din cinci autovehicule vandute in Europa in anul 2021 a fost electric, insa accelerarea acestui ritm depinde de asigurarea unei experiente de consum optimizate prin intermediul unei infrastructuri de alimentare solide, care sa permita tuturor o incarcare rapida si eficienta.
Aparitia preconizata pe piata a 130 de milioane de vehicule electrice reprezinta o provocare enorma pentru retelele electrice ale Europei, spun specialistii. Iar retelele, care sunt deja extrem de solicitate in numeroase zone, s-ar putea transforma in puncte de blocaj, daca perioadele de varf pentru alimentarea vehiculelor electrice ar coincide cu intervalele de solicitare maxima in general.
Cresterea masiva anticipata a numarului de vehicule electrice, de la aproximativ 5 milioane de autoturisme, vehicule comerciale usoare si vehicule grele in prezent, la 130 de milioane de vehicule pana in 2035 va avea impact asupra retelei, potrivit unui raport EY, impreuna cu Asociatia industriei europene de energie Eurelectric.
Raportul cuprinde informatii obtinute in urma discutiilor cu lideri din domeniile care formeaza intregul ecosistem al eMobilitatii, printre care industria auto, utilitati, administrarea flotelor, planificare urbana si infrastructura de alimentare.
De asemenea, operatorii sistemelor de distributie (OSD) joaca un rol de o importanta critica in succesul eMobilitatii si al infrastructurii de alimentare necesara sprijinirii acesteia.
„130 de milioane de vehicule electrice sunt asteptate in Europa pana in 2035, sustinute de aproximativ 65 de milioane de puncte de incarcare. Cresterile rapide si imprevizibile ale cererii de incarcare pot cauza probleme retelelor electrice, cum ar fi fluctuatiile de tensiune si chiar intreruperi in alimentarea cu energie electrica. Operatorii de distributie locali au mai multe solutii disponibile pentru a transforma aceste costuri suplimentare intr-o investitie cu potential de finantare prin programele UE„, spune Mihai Draghici, director de consultanta la EY Romania.
Cresterea anticipata a numarului de vehicule electrice va face necesara instalarea a cel putin 65 de milioane de puncte de incarcare, dintre care 9 milioane publice, fata de cele 374.000 de statii existente in prezent. Si cererea de electricitate pentru alimentare este asteptata sa se majoreze cu 30% pe an, ceea ce inseamna o crestere de 200 TWh pana in 2030.
De precizat insa, un eventual efect destabilizator nu ar urma sa fie provocat de cresterea cererii, ci mai degraba de faptul ca mii sau chiar milioane de vehicule electrice vor fi alimentate simultan.
Au fost totodata analizate sase cele mai comune scenarii de utilizare in materie de alimentare a vehiculelor electrice: rezidential rural, rezidential urban, la locul de munca, autobaze, in timpul noptii si pe autostrazi. Concluzia a fost ca majorarea sarcinii maxime va fi intre 21% si 90%. Expertii atrag atentia ca o abordare de tipul „instalare si atat” in ceea ce priveste punctele de incarcare risca sa exacerbeze congestionarea retelelor deja suprasolicitate.
Raportul sugereaza ca alimentarea gestionata va fi un element crucial, care sii va ajuta pe operatorii sistemelor de distributie (OSD) sa transforme vulnerabilitatea reprezentata de alimentarea necontrolata a milioane de vehicule electrice intr-o resursa de valoare.
Instalarea de retele inteligente va oferi operatorilor informatii in timp real cu privire la retelele pe care le exploateaza, precum si posibilitatea de a analiza necesarul curent si viitor. Aceste date ii vor ajuta sa stabileasca daca sunt necesare investitii in consolidarea retelei sau solutii de flexibilitate pentru a sustine alimentarea vehiculelor electrice.
„Inglobarea solutiilor digitale le va permite OSD sa controleze capacitatea disponibila, momentul si durata alimentarii si sa faciliteze alimentarea vehiculelor electrice la ore la care energia din retea este abundenta si ieftina, preintampinand astfel prabusirea retelelor din cauza suprasolicitarii„, spun autorii raportului.
Nevoia critica de a accelera substantial instalarea de infrastructura de alimentare in concordanta cu adoptarea vehiculelor electrice va impune o colaborare la scara larga intre autoritatile municipale, autoritatile nationale, urbanisti, operatorii punctelor de incarcare, furnizorii de servicii de eMobilitate, producatorii de autovehicule si operatorii sistemelor de distributie.
Sistemul de transport rutier trebuie sa ii deserveasca pe toti consumatorii pentru o perioada lunga de timp in viitor, adauga ei.
Situatia in Romania
Vanzarile de autoturisme ecologice noi aproape s-au dublat in luna ianuarie din acest an (+95,5%), fata de acelasi interval din anul 2021, pana la 1.656 de unitati, arata datele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Autoturisme (APIA). Ponderea autoturismelor electrice si full hibride noi in totalul pietei auto locale a ajuns, in intervalul de referinta, la 17,9% de la 14,3%, in ianuarie 2021.
Cele mai multe achizitii noi au fost consemnate in categoria autoturismelor full hibride, respectiv 742 de unitati, in crestere cu 27,1%, urmate de cele full electrice (570 de unitati, +245,5%) si plug-in Hybrid (344 de unitati, +251%).
La inceput de an, in topul celor mai comercializate autoturisme 100% electrice, conduce Dacia (cu modelul Spring) – in 148 de unitati. Pe locurile urmatoare s-au clasat: Volkswagen – cu 89 de exemplare, Tesla (75), Hyundai (51), BMW (29), Renault (25), Mercedes-Benz (24), Peugeot (20), Skoda (16) si Fiat (16).
Cele mai multe autoturisme full hibride vandute in ianuarie, in Romania, au fost comercializate de: Toyota – cu 476 de unitati, Hyundai (97), Renault (57), Ford (46), Honda (41), Lexus (20), Suzuki (4) si Subaru (1).
In ceea ce priveste clasamentul vanzarilor de autoturisme plug-in hybrid, Mercedes-Benz era pe prima pozitie, cu 61 de unitati comercializate, urmata de Volvo (44 de exemplare), Ford si Hyundai (cate 43 de unitati), Skoda (36), BMW (33), Volkswagen (23), Renault (16), Audi si Mitsubishi (cate 11 exemplare).