MINISTERUL TRANSPORTURILOR PREGATESTE INVESTITII DE 23 MILIOANE EURO LA PORTUL GALATI – Cea mai mare problema: timpul mare de operare al marfurilor la danele cu acostare indirecta

Ministerul Transporturilor pregateste investitii de 115,18 milioane lei (23,38 milioane euro) la Portul Galati, cel mai mare port romanesc situat la Dunare. Portul se compune din: Portul Mineralier, Portul Comercial, Port Docuri, Port Bazinul Nou. In zona portuara Bazinul Nou Galati, de-a lungul danelor 42 – 44 urmeaza a incepe executia obiectivului de investitii “Platformamultimodala Galati – inlaturarea blocajelor majore prin modernizarea infrastructurii existente si asigurarea conexiunilor lipsa pentru reteaua centrala Rhin-Dunare/Alpi”. In vederea continuarii procesului de modernizare a infrastructurii din acest bazin al portului Galati, este necesara realizarea lucrarilor de amenajare a danelor RO-RO – Port Bazinul Nou Galati.

Ministerul a pregatit in acest sens un proiect de Hotarare de Guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investitii “Amenajare dane RO-RO – Port Bazinul Nou Galati”. Documentul este o conditie pentru accesarea fondurilor externe nerambursabile prin POIM 2014 – 2020.

La finalizarea obiectivului de investitii se vor opera volume sporite de marfuri si se vor imbunatati legaturile comerciale de transport ale portului Galati cu statele situate in amonte pe Dunare, dar si cu statele riverane din bazinul Marii Neagre„, se arata in proiectul consultat de „Lumea Infrastructurii„.

Lucrarile vor dura 16 luni din momentul atribuirii contractului.

Obiectivul de investitii este prevazut in Master Planul General de Transport al Romaniei, aprobat prin HG nr. 666/2016.

Valoarea estimata a lucrarilor este de 115.184.952,73 lei (23.385.908,30 euro). Finantarea obiectivului de investitii se realizeaza din fonduri externe nerambursabile, prin Programul Operational Infrastructura Mare 2014 – 2020 si de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii in limita sumelor aprobate anual cu aceasta destinatie, conform programelor de investitii publice aprobate potrivit legii, se arata in proiect.

Problema principala ramane timpul mare de operare al marfurilor la danele cu acostare indirecta (cheu pereat). Aceasta este una din cauzele care conduce la eficienta scazuta a operarii navelor datorita complexitaţii operaţiunilor si dublei manipulari a marfurilor in condiţii de ape mici cand este necesara utilizarea in plus a macaralei plutitoare„, se mentioneaza in Nota de fundamentare.

In anul 2021 a fost finalizat studiul de fezabilitate pentru obiectivul de investitii “Amenajare dane RO-RO – Port Bazinul Nou Galati”. Solutiile tehnice propuse in cadrul studiului de fezabilitate pentru amenajarea danelor RO – RO din Portul Bazinul Nou Galati sunt:

  1. Modernizarea frontului de acostare aferent danei 39 prin realizarea unui cheu vertical din palplanse metalice ancorate si rigidizate, pe o lungime de 150 m;
  2. Modernizarea frontului de acostare aferent danei 40 prin realizarea unui cheu vertical din palplanse metalice ancorate si rigidizate, pe o lungime de 150 m;
  3. Amenajare rampa pentru incarcarea / descarcarea autovehiculelor (rampa RO – RO). Rampa este amplasata la dana 41, la capatul dinspre dana 40. Lungimea rampei este de 46 m, iar latimea este de 30 m;
  4. Reabilitarea frontului de acostare aferent danei 41, cu pereu dalat pe o lungime de 109 m. Acostarea la cheul inclinat se va face indirect, la ponton;
  5. Modernizarea drumului din incinta portuara, avand o structura pentru trafic greu, pe o lungime de 418 ml;
  6. Realizarea unei platforme betonate cu o suprafata de 13.300 mp. Platforma este amplasata in spatele danelor 39, 40 si paralel cu drumul de acces, in prelungirea rampei. Platforma este proiectata pentru trafic auto greu, destinatia acesteia fiind de tranzitare si stationare remorci si semiremorci auto. Platforma portuara se va amenaja in baza unui plan de sistematizare, racordata cu cheurile si accesul existent, corelata cu planul general de utilitati necesare in zona portuara.

Obiectivul de investitii are prevazute de asemenea, lucrari la retelele de utilitati (instalatii electrice, alimentare cu apa, canalizare menajera si pluviala). Cheurile vor avea elemente de siguranta pentru acostarea si legarea navelor.

In zona portuara Bazinul Nou Galati, de-a lungul danelor 42 – 44 urmeaza a incepe executia obiectivului de investitii “Platforma multimodala Galati – inlaturarea blocajelor majore prin modernizarea infrastructurii existente si asigurarea conexiunilor lipsa pentru reteaua centrala Rhin-Dunare/Alpi”. In vederea continuarii procesului de modernizare a infrastructurii din acest bazin al portului Galati, este necesara realizarea lucrarilor de amenajare a danelor RO-RO – Port Bazinul Nou Galati.

La finalizarea obiectivului de investitii se vor opera volume sporite de marfuri si se vor imbunatati legaturile comerciale de transport ale portului Galati cu statele situate in amonte pe Dunare, dar si cu statele riverane din bazinul Marii Neagre.

Studiul de fezabilitatate al obiectivului de investitii “Amenajare dane RO-RO – Port Bazinul Nou Galati” a fost avizat in CTE – MTI cu Avizul nr. 62/70/04.10.2021 si in Consiliul Interministerial de Avizare Lucrari Publice de Interes National si Locuinte cu Avizul nr. 55/02.12.2021.

Teritoriul portuar pe care urmeaza a se realiza lucrarile este domeniu public al statului aflat in administrarea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii si in concesiunea CN APDM SA Galati in baza contractului de concesiune nr. LO/34447/12.09.2008. Pereul aferent danelor operative D39-D40 este inscris in CF 101019-C75, iar pereul aferent danelor operative D41-D43 este inscris in CF 101019-C76.

Compania Nationala „Administratia Porturilor Dunarii Maritime” Galati (APDM) s-a infiintat conform prevederilor Hotararii Guvernului nr. 518/1998, cu modificarile si completarile ulterioare, si functioneaza ca societate pe actiuni sub autoritatea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii. Actiunile APDM sunt detinute in proportie de 80% de catre statul roman si in proportie de 20% de catre Fondul Proprietatea. APDM indeplineste functia de autoritate portuara in porturile a caror infrastructura i-a fost concesionata de Ministerul Transporturilor si Infrastructurii (MTI), printre care se afla si Portul Galati.

Portul Bazinul Nou este situat pe malul stang al Dunarii, in zona de la Mm 78+1250 la Mm 79+700 si a fost construit in anul 1924. Frontul de acostare are o lungime totala de 1935 m, din care 840 m in bazinul portuar impartit in 6 dane maritime numerotate de la 39 la 44 cu lungime de 150 m fiecare.

Portul Bazin Nou, fost Bazin de Lemnarie, este un sectorul reprezentativ al complexului portuar Galati. Suprafata bazinului (a luciului de apa) la etaj este de 10 ha cu dimensiunile bazinului aproximative de 380 m lungime si 150 m in partea cea mai lata a lui. Adancimea apei in bazin este de -6,0 m fata de etiajul local.

Danele 39 si 40 sunt amplasate pe latura de sud-vest a Bazinului Nou. Dana 41 este amplasata pe latura de nord – vest a Portului Bazinul Nou. Cheul aferent acestor dane este de tip inclinat, alcatuit din pereu zidit din piatra bruta, protectie de taluz din piatra bruta, saltele de fascine si piloti de lemn.

Articolul precedentPASAJUL BERCENI ESTE IN GRAFIC SI VA FI DAT IN FOLOSINTA LA TOAMNA – Din 2023, vom circula pe cele 3 loturi de pe zona de Sud a A0
Articolul următorRYANAIR, PIERDERI DE CIRCA 100 MILIOANE EURO – Compania face angajari peste tot in lume

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.