Transportatorul de hidrogen lichefiat SUISO FRONTIER, construit de Kawasaki Heavy Industries, a transportat prima marfa de hidrogen extras din carbune brun, din Australia catre Japonia.
O companie nipona-australiana care produce hidrogen din carbune brun si-a incarcat marfa primara pe primul transportator de hidrogen lichid din lume, intr-un test amanat cu aproape un an din cauza pandemiei de COVID-19, scrie publicatia Arab News.
Transportatorul de hidrogen lichefiat a sosit deja in Australia, ca parte a unui proiect de transformare a carbunelui brun australian in hidrogen lichefiat si expediat in Japonia. Transportorul de hidrogen lichid Suiso Frontier a andocat in portul Hastings, situat la sud-est de Melbourne.
Suiso Frontier va parasi portul in aceasta saptamana si va ajunge la Kobe la mijlocul lunii februarie sau chiar mai tarziu.
Premierul australian Scott Morrison a declarat ca transportul de hidrogen lichid, care face parte din proiectul numit Hydrogen Energy Supply Chain, este inceputul unei noi industrii majore de export de energie pentru Australia.
„Proiectul HESC plaseaza Australia in fruntea tranziției energetice globale pentru a reduce emisiile prin hidrogen curat, care este un combustibil al viitorului”, a spus Morrison, adaugand ca proiectul este cheia pentru industriile hidrogenului din cele doua țari.
Suiso Frontier, construit de Kawasaki Heavy Industries (KHI) din Japonia, sosise in Australia saptamana trecuta de la Kobe, dupa o calatorie mai lunga decat cele 16 zile estimate, deoarece nava a evitat vremea rea si marea agitata, a declarat un purtator de cuvant al Hydrogen Energy Supply Chain (HESC).
Condus de KHI, HESC este un proiect de 360 de milioane de dolari, de transformare a carbunelui in hidrogen, sustinut de Japonia si Australia, ca o modalitate de a trece la energie mai curata si de a reduce emisiile de carbon.
Hidrogenul, vazut ca o cale catre decarbonizarea industriilor care se bazeaza pe carbune, gaze si petrol, este cheia pentru obiectivul Japoniei de a atinge emisiile nete zero pana in 2050.
Australia isi propune sa devina un exportator major al acestui combustibil.
Pentru a sprijini faza de precomercializare a proiectului, guvernul australian a declarat ca va oferi 7,5 milioane dolari australieni (5,4 milioane dolari americani). Odata ce se va realiza producția comerciala completa, proiectul va produce 225.000 de tone de hidrogen, ceea ce va contribui la reducerea emisiilor globale de CO2 cu aproximativ 1,8 milioane de tone pe an, precizeaza guvernul.
Anul trecut, HESC a inceput sa extraga 70 kg de hidrogen pe zi din carbune brun in Valea Latrobe, din districtul Victoria (aflat in sud-est), la aproximativ 135 km est de Melbourne, unde minele de carbune brun au alimentat timp indelungat unele dintre cele mai poluante centrale electrice din Australia.
Hidrogenul este produs prin reactia carbunelui cu oxigenul si aburul la caldura si presiune ridicata. Gazul este transportat apoi la aproximativ 160 de kilometri vest pana in portul Hastings, unde este racit la minus 253 grade Celsius si transformat intr-un lichid, lichefiindu-l pentru export, reducandu-si volumul la a 800-a parte din gazul inițial, gata pentru a fi transportat in Japonia.
Partenerii cauta sa produca pana la 225.000 de tone de hidrogen pe an.
Ei vor trebui sa ia o decizie finala de investitie pana in 2025, cum Australia „lupta” impotriva tarilor din Orientul Mijlociu si din alte parti pentru a produce hidrogen neutru din carbon, a declarat Jeremy Stone, director al J-Power, unul dintre partenerii HESC.
Printre partenerii proiectului se numara Electric Power Development Co din Japonia, Iwatani Corp., Marubeni Corp., Sumitomo Corp. si AGL Energy Ltd. din Australia, a carei mina furnizeaza carbune brun.