Fondul Proprietatea, care este actionar minoritar cu 20% din actiuni, contesta majorarea capitalului social al Companiei Nationale Aeroporturi Bucuresti, compania de stat care administreaza cele doua aeroporturi ale capitalei, Otopeni si Baneasa. Capitalul social ar urma sa creasca de la 143 milioane lei la 4,9 miliarde lei, ca urmare a aportului in natura a statului roman cu valoarea terenului din interiorul aeroportului Baneasa.
Este a treia oara cand se incearca majorarea capitalului social al companiei.
Nu ar fi prima data cand Fondul Proprietatea incearca sa bage „bete in roate” companiilor la care este actionar. Acum motivul ar fi banii. FP ar fi obligat sa contribuie cu o suma colosala la majorarea de capital social, cu 953.702.290 lei mai precis.
In plus, Aeroportul Baneasa are si o mare miza imobiliara, terenul pe care il are in proprietate valorand foarte mult.
„Terenul aflat in gestiunea Aeroportului Baneasa este foarte valoros, pozitionat intr-una din cele mai solicitate zone din Bucuresti. Evaluarea anterioara a terenurilor arata suma de 336 milioane lei, la nivelul anului 2017. Acum terenul este evaluat la cateva miliarde de lei, diferenta este uriasa si nu a fost explicata. In trecut, s-a incercat cumva si valorificarea terenurilor de la Romaero, o parte din ele fiind nefolosite. Romaero se afla, de altfel, in imediata vecinatate a Aeroportului Baneasa„, a declarat un analist imobiliar, pentru „Lumea Infrastructurii”.
Fondul Proprietatea ar avea optiunea sa participe la majorarea de capital social prin subscrierea a 95.370.229 de actiuni, in valoare de 953,7 milioane lei. Daca nu face acest lucru, participatia de 20% ar urma sa fie diminuata la numai 0,7%, ceea ce inseamna o pierdere de valoare de 570 milioane lei pentru actionarii Fondului si piata de capital din Romania.
„Franklin Templeton International Services S.À R.L., in calitate de administrator de fond de investitii alternative si administrator unic al Fondul Proprietatea, informeaza piata ca CN Aeroporturi Bucuresti a aprobat in data de 26 octombrie 2021 prin Hotararea Adunarii Generale Extraordinare a Actionarilor (AGEA) nr. 15 majorarea capitalului social de la 143.772.150 lei la 4.912.283.610 lei ca urmare a aportului in natura al statului roman cu valoarea terenului din interiorul aeroportului Baneasa, dand optiunea Fondului Proprietatea sa participe la majorarea de capital social prin subscrierea a 95.370.229 de actiuni in valoare de 953.702.290 lei pentru a evita sa fie diluata. Fondul Proprietatea va demara o actiune de anulare a Hotararii AGEA CNAB nr. 15/26 octombrie 2021„, anunta Fondul Proprietatea, intr-un raport transmis Bursei de Valori Bucuresti.
Fondul Proprietatea a acuzat conducerea CNAB ca a supraevaluat de 11 ori terenul Aeroportului Baneasa si s-a declarat extrem de nemultumit de cel mai recent raport de evaluare pentru terenul aeroportului Baneasa, despre care a spus ca a fost realizat intr-o maniera evident neprofesionista si include multe erori fundamentale, ceea ce a determinat Fondul sa conteste concluziile raportului.
„Aceasta abordare defectuoasa a dus la o supraestimare masiva a valorii terenului de 3,8 miliarde de lei, o valoare care este de 11 ori mai mare decat evaluarea aprobata anterior. Fondul a comunicat in mod clar consiliului de administratie interimar al CNAB implicatiile folosirii unei evaluari atat de evident rupta de realitate pentru efectuarea majorarii de capital social, inclusiv riscurile juridice pentru companie si consiliul de administratie. Fondul isi va sustine drepturile in calitate de actionar minoritar la CN Aeroporturi Bucuresti si se va opune, prin toate mijloacele legale la dispozitia sa, acestui raport de evaluare, precum si la punerea in aplicare a majorarii capitalului social utilizand evaluarea in disputa. Din nou, acesta este un exemplu de resurse irosite care ar trebui sa fie folosite in schimb pentru asigurarea unui serviciu mai bun pentru clientii Companiei Nationale Aeroporturi Bucuresti. Acest tip de actiuni creeaza perceptii profund negative in randul investitorilor existenti si potentiali si ar trebui evitate cu orice pret. Aceasta subliniaza nevoia de implementare imediata a legislatiei privind guvernanta corporativa pentru a selecta un consiliu de administratie independent si profesionist”, a spus luna trecuta Johan Meyer, CEO al Franklin Templeton Bucuresti si Manager de Portofoliu al Fondului Proprietatea.
Aceasta discrepanta uriasa in evaluare, care depaseste de 11 ori valoarea anterioara, ar fi fost cauzata de utilizarea unor indicatori comerciali nerealisti si inexacti in raportul de evaluare contestat:
– Traficul estimat la 3.118.000 de pasageri pe an, desi aeroportul Baneasa a trimis evaluatorului o estimare de 460.000 de pasageri/an, informatii ignorate de evaluator. Aeroportul Baneasa a avut in jur de 25.500 de pasageri in 2019 (an pre-pandemic), ceea ce inseamna ca evaluatorul a supraestimat de peste 100 de ori traficul de pasageri, comparand aeroportul Baneasa cu City Airport London si City Airport Belfast.
– Veniturile estimate ale aeroportului Baneasa sunt de 30 de ori mai mari decat veniturile medii ale aeroportului in perioada 2014-2020. Este important de retinut ca aeroportul a inregistrat constant pierderi cel putin din 2014.
– Evaluatorul nu a inclus niciun flux de numerar negativ estimat pana la sfarsitul perioadei de estimare, in 2069. Aceasta inseamna ca a prognozat ca terminalul, echipamentele si pista nu vor fi reparate, schimbate sau modernizate timp de aproape 50 de ani.
Fondul Proprietatea si statul roman, reprezentat de Ministerul Transporturilor in calitate de actionari, au aprobat evaluarea anterioara a terenurilor de 336 milioane lei din anul 2017 in data de 6 noiembrie 2018. Fondul a contribuit cu 63,7 milioane lei la majorarea capitalului social, transferand numerarul catre Aeroporturi Bucuresti in data de 18 ianuarie 2019.
Aproape un an mai tarziu, la propunerea conducerii companiei, actionarul majoritar a decis pe 24 septembrie 2019 sa opreasca intreaga procedura de majorare de capital, fara sa conteste validitatea raportului de evaluare respectiv, si sa returneze numerarul catre Fond. De asemenea, este important de retinut ca evaluarea din 2021 este facuta la 20 de ani distanta de cand compania a primit certificatele de atestare a dreptului de proprietate asupra terenului. Conform legii de la acea vreme, majorarea capitalului social ar fi trebuit sa se faca imediat dupa primirea certificatelor si cu mult inainte ca statul roman sa transfere 20% din actiunile Aeroporturi Bucuresti catre Fondul Proprietatea.