TAROM CAUTA FINANTARE – Compania intentioneaza sa cumpere trei avioane ATR

TAROM CAUTA FINANTARE – Compania intentioneaza sa cumpere trei avioane ATR

Tarom, transportatorul aerian national, cere finantare pentru a cumpara trei aeronave ATR 72-600. Valoarea leasing-ului este de 19,8 milioane dolari pentru fiecare din cele trei aeronave sau echivalentul in euro.

Tranzactia urmeaza sa fie finalizata in trimestrul IV din acest an, arata un anunt publicat pe site-ul companiei de stat. Perioada de acordare a finantarii trebuie sa fie de cel putin 12 ani. Ofertele pot fi depuse la sediul Tarom sau prin email pana la data de 20 august 2021. Tarom precizeaza ca nu dispune de garantie guvernamentala si accepta garantori externi.

Tarom are deja in flota patru aeronave de tip ATR 72-600.

Pierderi de 230 milioane lei in 2021

Situatia financiara a companiei Tarom s-a deteriorat constant in perioada 2016-2020, atat la nivelul rezultatului din exploatare, cat si la nivelul fluxului de numerar. Astfel, Tarom estimeaza pierderi de 230,13 milioane lei in acest an, la jumatate fata de cele raportate in anul 2020, de 431,3 milioane lei. Veniturile totale preconizate pentru acest an sunt de 1,19 miliarde lei, aproape duble fata de 2020. De asemenea, potrivit scenariului standard, considerat cel mai realist, anul 2024 ar fi anul in care rutele ajung profitabile, iar anul 2023 ar fi anul in care fluxurile de numerar devin pozitive.

Investigatia Comisiei Europene

De asemenea, Comisia Europeana a anuntat la inceputul lunii iulie ca deschide o investigatie aprofundata cu privire la masurile de sprijin in valoare de 190 de milioane euro acordate de Romania companiei Tarom. Comisia are indoieli ca banii primiti de companie au fost folositi in conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat.

Prin planul de restructurare al companiei de stat a fost stabilit un pachet de masuri pentru rationalizarea operatiunilor Tarom, reinnoirea flotei vechi a companiei si reducerea costurilor. Romania vrea sa dea o finantare publica de aproximativ 190 de milioane euro pentru restructurarea Tarom, sub forma unei injectii de capital, a unei subventii si a eliminarii din bilant a datoriilor corespunzatoare valorii ajutorului pentru salvare (aproximativ 36,7 milioane euro) si a dobanzii aferente.

Comisia Europeana are indoieli cu privire la faptul ca planul de restructurare si ajutorul pentru sprijinirea acestuia indeplinesc conditiile prevazute in orientari. Investigatia aprofundata a Comisiei Europene va examina in special daca planul de restructurare propus este adecvat pentru rezolvarea dificultatilor companiei Tarom si pentru restabilirea viabilitatii pe termen lung a acesteia intr-un interval de timp rezonabil, fara sa i se acorde in continuare ajutor de stat.

Dificultatile financiare prin care trece compania Tarom sunt sporite si de necesitatea absoluta a modernizarii flotei. Aceasta, datorita vechimii si gradului de uzura, genereaza cheltuieli de intretinere semnificative, nefiind eficienta nici din punct de vedere al consumului de combustibil, nici din punct de vedere al emisiilor, acestea antrenand cheltuieli suplimentare legate de achizitionarea de certificate de CO2.

Ca urmare a instituirii restrictiilor de calatorie, atat la nivel national, cat si la nivel european si global, incepand cu luna martie 2020, Tarom a inregistrat pierderi masive, generate de scaderea traficului aerian. In contextul disponibilitatii Comisiei Europene de a aproba, in conditii de urgenta, ajutoare sub forma imprumuturilor ori granturilor destinate acoperirii pierderilor cauzate de pandemia COVID-19, compania Tarom a initiat demersurile necesare pentru acoperirea pierderilor cauzate de aceasta pandemie, estimate a ajunge la finalului anului 2020 la suma de 64,8 milioane euro.

In urma analizei efectuate de Comisia Europeana, a fost acceptata doar compensarea pierderilor inregistrate pentru perioada 16 martie – 30 iunie 2020, in cuantum de 93.876.360 lei (aproximativ 19,3 milioane euro), aprobarea fiind acordata prin Decizia Comisiei Europene nr. C(2020) 6910 final, din data de 2 octombrie 2020.

Avand in vedere ca pandemia COVID-19 a afectat in mod semnificativ sectorul transporturilor aeriene si dupa 30 iunie 2020, Tarom intentioneaza sa solicite, in temeiul art. 102 alin. (2) lit. b) din Tratatul privind Functionarea Uniunii Europene, un nou ajutor de stat pentru acoperirea pierderilor generate de aceasta pandemie pana la sfarsitul anului 2020, ajutor care va fi dedus, in situatia autorizarii de catre Comisia Europeana, din ajutorul de restructurare.

Articolul precedentAMENZI COLOSALE IN TRAFICUL RUTIER – Inspectorii ISCTR au amendat soferii cu 1,5 milioane lei pentru practicile ilegale din transporturi. Drula ameninta cu controale mai dese
Articolul următorCREDITE DOAR PENTRU MASINI ELECTRICE – Dobanda este cuprinsa intre 5,49% si 9,99%

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.