CUM VA ARATA RETEAUA DE METROU IN 2026, CONFORM PNRR – Extinderea retelei de metrou din Bucuresti si metroul din Cluj vor insuma 12,7 km si 15 statii noi

Dezvoltarea transportului cu metroul prin PNRR prevede constructia a 12,7 km noi de linie, incluzand 15 statii, si cumpararea a 30 de trenuri. Aceste achizitii vor viza extinderea retelei de metrou din Bucuresti si constructia metroului in Cluj-Napoca.

La Bucuresti, se intentioneaza prelungirea Magistralei M4, Straulesti – Gara de Nord 2, astfel incat sa traverseze orasul spre sud, prin partea centrala, avand corespondenta cu magistralele 1 si 3 in zonele centrale, respectiv cu Magistrala 2 in zona Eroii Revolutiei.

Promisiuni in PNRR: In 2026 vom vedea 434 km noi de autostrada, 311 km de cale ferata modernizata si 12,7 km noi de metrou

In cuvantul de introducere al programului semnat de Cristian Ghinea, ministrul Fondurilor Europene, sunt sintetizate proiectele si reformele din PNRR, pe domenii care vor face ca Romania anului 2026 sa fie „verde, digitala, cu transport curat, cu scoli moderne, cu medicina performanta”.

In 2026 vom vedea 434 de km noi la autostrazile A7 si A8, este contributia noastra la datoria istorica fata de romani privind constructia de autostrazi. Si pentru ca suntem pe drumul spre viitor, vor fi construite pe aceste tronsoane 52 de statii electrice, cu 264 de puncte de incarcare. In total prin PNRR (transport, energie, fondul UAT) vom ajunge sa avem cateva mii de statii de incarcare electrica. Va voi invita sa calatoriti si pe cale ferata modernizata, pe 311 km, si pe noile magistrale de metrou de 12,7 km, in Bucuresti si Cluj Napoca”, scrie Ghinea cand vorbeste despre transport.

Din punctul de vedere al traficului preconizat, magistrala va include statii ce permit trenuri cu sase vagoane (120 m) la frecvente ce vor varia intre trei si opt minute. Capacitatea de transport este preconizata la 50.000 calatori/ora si sens, iar viteza comerciala la 36 km/ora. De asemenea, vor fi cumparate 15 trenuri.

Transportul cu metroul prin PNRR: prelungirea M4 in doua etape

Banii alocati prin Mecanismul European de Redresare si Rezilienta trebuie cheltuiti rapid, pana in 2026, iar autoritatile de la Bucuresti nu si-au propus, in acest moment, prelungirea M4 pana la Gara Progresul, ci doar pana la Filaret. Astfel, pana in trimestrul 3 al anului 2026 se estimeaza realizarea de sase statii, interstatii (tuneluri), galerii, alte constructii pe 5,2 km de tuneluri metrou. Pentru urmatorul termen, trimestrul 4 din 2028, este prevazuta finalizarea tronsonului Filaret – Progresu (sapte statii si un depou), pe o distanta de 6,74 km.

Sectiunea 1 de prelungire a M4, Gara de Nord – Filaret se estimeaza ca va costa 1,521 miliarde de euro, din care 290 milioane de euro sunt solicitati prin PNRR.

Avand in vedere complexitatea tehnica a lucrarilor si termenele impuse de Regulamentul RRF, se propune spre finantare o secventiere functionala a lucrarilor astfel:

● Faza 1: Lucrari de structura de rezistenta – Statii, Interstatii – tuneluri, galerii, alte constructii – cu finalizare Q3 2026 – indicatorul fiind 12.7 km de tuneluri metrou cu statiile aferente

  • – M4 Bucuresti: Gara de Nord – Filaret (6 statii) – 5,2 km;
  • – M1 Cluj-Napoca: Sf. Maria – Europa Unita (9 statii) – 7,5 km

● Faza 2: Lucrari de cale, finisaje, instalatii, Achizitie material rulant si semnalizare – cu finalizare Q4 2028

  • – M4 Bucuresti: Filaret – Progresu (7 statii, un depou) – 6,74 km;
  • – M1 Cluj-Napoca: Floresti – Sf. Maria si Marasti – Muncii (10 statii, un depou) – 12,6 km

Metroul din Cluj-Napoca, cu bani de la Bruxelles

In argumentarea necesitatii constructiei unei linii de metrou in Cluj-Napoca, cu bani europeni, autoritatile spun ca populatia de 400.000 de locuitori justifica aceasta investitie. Un alt argument adus este configuratia longitudinala a orasului (pe o singura axa), definitorie pentru Cluj-Napoca pe axa est-vest, care include legatura cu cea mai mare comuna din tara (Floresti), ce este legata functional de Cluj-Napoca.

Astfel, avand in vedere dezvoltarea preconizata la nivelul orasului Cluj-Napoca si structura geografica a acestuia, dezvoltarea unei magistrale de metrou este varianta optima la nivel national in afara Capitalei”, se arata in document.

Legat de proiectul M1 Cluj-Napoca, la nivel european sunt doua elemente ce definesc necesitatea unui metrou:

  • populatia deservita (Cluj-Napoca are 400.000 locuitori);
  • configuratia longitudinala a orasului (pe o singura axa) definitorie pentru Cluj-Napoca pe axa est-vest ce include legatura cu cea mai mare comuna din tara (Floresti) ce este legata functional de Cluj-Napoca.

Astfel, avand in vedere dezvoltarea preconizata la nivelul orasului Cluj-Napoca si structura geografica a acestuia, dezvoltarea unei magistrale de metrou este varianta optima la nivel national in afara capitalei.

Din punct de vedere al capacitatii de transport metroul din Cluj-Napoca va include:

  • 16 trenuri: Tren 2 rame x 2 vagoane (52 m, 380 pasageri);
  • Capacitatea de transport la interval de 3 min/90 sec: 7.600/15.200/ ora si sens;
Articolul precedentPANDEMIA A STERS 20 DE MILIOANE DE CALATORII DIN BILANTUL STB – Societatatea de Transport Bucuresti a raportat o scadere cu 30% a veniturilor in 2020
Articolul următorAUTOSTRADA PLOIESTI-BRASOV, LA UN NOU INCEPUT, DUPA 17 ANI DE AVIZE – Presedintele CJ Brasov: „Sa speram ca vom avea cat mai repede sansa de a da ordin de incepere”

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.