Sectorul aviatic a fost intre cele mai afectate de pandemia declansata anul trecut. Companiile aviatice si aeroporturile se lupta acum sa supravietuiasca. Dupa ce a inregistrat pierderi anul trecut, Compania Nationala Aeroporturi Bucuresti (CNAB) spera sa isi revina in acest an si sa reintre pe profit. Veniturile companiei, potrivit estimarilor companiei, ar urma sa ajunga in acest an abia la jumatate din nivelul celor din 2019.
CNAB a avut anul trecut pierderi de 120,3 milioane lei, fata de un profit net de 359,6 milioane lei in 2019. Veniturile operationale au scazut a mai putin de jumatate anul trecut, la 409,8 milioane lei, de la 1,06 miliarde lei in 2019.
Traficul de pasageri a scazut cu 70% in 2020, pe cele doua aeroporturi ale capitalei, Aeroportul International Henri Coanda si Aeroportul International Aurel Vlaicu, pana la 4,5 milioane de pasageri, iar numarul de zboruri s-a injumatatit comparativ cu 2019.
Compania estimeaza venituri operationale de 538,6 milioane lei şi un profit net de 200.000 lei. Conducerea CNAB apreciaza ca traficul de pasageri va urca la 6,85 milioane de pasageri in acest an, care tot este in scadere cu mai mult de 50% fata de nivelul de dinainte de Covid.
Indicatorii, rezultatele financiare apar în raportul trimestrial al Fondului Proprietatea., unde FP detine 20% din actiunile CNAB.
Actionarul minoritar, Fondul Proprietatea, face si un bilant a ceea ce s-a intamplat in acest an in activitatea companiei.
„Ianuarie: actionarul majoritar a inlocuit cinci membri interimari din Consiliului de Administratie cu dl Cosmin Mircea, dl Eduard Zevedei, dl Florin Tancu, dl Mugur Popescu si dl Adrian Preda. Dl Cosmin Catalin Pestesan l-a înlocuit pe dl Florin Dimitrescu in functia de Director General, pastrandu-si mandatul interimar de membru al Consiliului de Administratie. Rezultatele preliminare pentru anul 2020 arata o pierdere neta de 120,3 milioane lei. Traficul a scazut cu 70% in 2020, pana la 4,5 milioane de pasageri, iar numarul de zboruri s-a injumatatit comparativ cu 2019. Aprilie: actionarii au aprobat bugetul pentru anul 2021. Se bazeaza pe un trafic de 6,85 milioane de pasageri pentru acest an, in scadere cu mai mult de 50% fata de nivelul dinainte de Covid. Conducerea considera valoarea acestui indicator ca reprezentând pragul de rentabilitate. Cu toate acestea, în T1 2021, traficul este în continuare mai scăzut cu peste 70% față de nivelurile precovid”, arata documentul publicat de FP.
Alte aspecte legate de COVID-19 mentionate sunt ca societatea a fost „puternic afectata de un alt val de pandemie: numarul de pasageri si de zboruri a inregistrat o scadere semnificativa de la inceputul acestui an. ACI Europe, organismul profesional din industria aeroportuara, arata ca traficul in aeroporturile UE din februarie 20211 a scazut cu 83,6% fata de anul trecut”.