RAPORT CFR SA – CFR Calatori a achitat in 2020 doar 60% dintre creantele datorate catre CFR SA, cu mult mai putin decat in 2019

Datoriile CFR Calatori catre CFR SA au atins in 2020 nivelul de aproape 300 de milioane de lei, respectiv aproape o treime din cele ale CFR Marfa. Raportul de activitate pe 2020 mentioneaza datorii restante ale operatorului national de transport feroviar de calatori de 245 milioane lei si curente de 48 milioane lei, respectiv un total de 294 milioane lei.

„In anul 2020, pe fondul reducerii alocatiilor de la bugetul de stat (reducere fata de alocarile din anul 2019), reducerii veniturilor proprii si cresterii tuturor preturilor si tarifelor aferente desfasurarii activitatii curente, CFR SA a avut un buget aprobat cu un rezultat brut – pierdere in valoare de 392.662,51 mii lei. Acest rezultat a fost bugetat in conditiile in care cheltuielile de functionare a companiei, cele de desfasurare a activitatii curente si de asigurare a sigurantei circulatiei pe calea ferata au fost reduse si bugetate la nivelul anului 2019 si/sau diminuate fata de nivelul anului 2019 (cu toate ca in anul 2020 fata de anul 2019 a crescut salariul minim brut garantat in plata, au crescut preturile si tarifele unitare la materii prime si materiale, la combustibil, etc)”, se arata in raportul de activitate al CFR SA pe anul 2020.

Dupa data aprobarii bugetului de venituri si cheltuieli al CFR SA pentru anul 2020 prin Hotararea Guvernului nr. 333, respectiv dupa data de 23.04.2020, au intervenit factori perturbatori majori cu implicatii directe in reducerea veniturilor proprii si cresterea cheltuielilor fata de valorile estimate prin bugetul aprobat, respectiv:

I. Reducere venituri – impact negativ in valoare de 221.083,69 mii lei, respectiv:

  1. aprobarea ofertei de concordat preventiv a SNTFM ,,CFR Marfa,, SA care a condus la reducerea veniturilor proprii cu cca 78.800 mii lei
  2. evolutia pandemiei cu noul coronavirus, SARS-CoV2 care a condus la reducerea veniturilor proprii cu cca 94.654 mii lei.
  3. evolutia pandemiei cu noul coronavirus a afectat negativ si pietele nationala si internationala de tranzactionare a deseurilor feroase, ceea ce a condus la o diminuare a veniturilor la acest capitol cu cca 47.630 mii lei

CFR SA: CFR Calatori a achitat 80% din datorii in 2019 si doar 60% in 2020

Raportul de activitate al CFR SA mentioneaza ca CFR Calatori si-a achitat in mica masura datoriile in 2020, fata de 2019.

Cauzele neincadrarii in tinta stabilita pentru indicatorul ,,plati restante, la 31.12.2020”, potrivit raportului, sunt:

  1. Neincasarea creantelor la operatorii de transport feroviar de transport marfa si calatori, in special SNTFM ,,CFR Marfa,, SA si SNTFC ,,CFR Calatori,, SA. Astfel, la 31.12.2020, CFR SA inregistreaza, in principal, creante restante de incasat de la:
  • SNTFM ,,CFR Marfa,, SA – 1.058.270,00 mii lei
  • SNTFC ,,CFR Calatori,, SA – 245.322,76 mii lei

Incepand cu anul 2019 si continuand cu anul 2020, pe langa reducerea veniturilor proprii si a celor din alocatii bugetare, CFR SA s-a confruntat si cu lipsa lichiditatilor cu care se sustin cheltuielile pe fondul neincasarii creantelor (curente si restante) de la principalii sai clienti, SNTFC ,,CFR Calatori” SA si SNTFM ,,CFR Marfa” SA, clienti care au o pondere de cca 45% , respectiv cca 13%, in totalul veniturilor proprii obtinute de CFR SA din accesul pe infrastructura feroviara.

Spre exemplificare aratam ca in anul 2019 SNTFC ,,CFR Calatori” SA a achitat cca 80% din creantele datorate CFR SA, iar in anul 2020 a achitat doar cca 60% din creantele datorate CFR SA. Pe fondul neincasarii creantelor, pe parcursul anilor 2019 si 2020, CFR SA a acumulat arierate (plati restante), nereusind sa se incadreze in tintele indicative stabilite prin bugetul de venituri aprobat”, se mai arata in raport.

  1. Neincasarea creantelor de bugetul statului, respectiv:
  • 1.399.650,43 lei de incasat de la bugetul statului prin intermediul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii potrivit Hotararii Civile nr. 3185/2017 a Inaltei Curti de Casatie si Justitie;
  • 40.344.676,00 lei de incasat de la bugetul statului prin intermediul CASMB reprezentand indemnizatii pentru incapacitate temporara de munca, care se plateste asiguratilor si care, potrivit prevederilor ordonantei de urgenta nr.158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, se suporta din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, se recupereaza de angajatori din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate

Cum pe tot parcursul anului 2020, pe fondul neincasarii creantelor de la principalii clienti si, in special, de la SNTFC CFR Calatori SA, CFR SA nu a dispus de lichiditati suficiente pentru acoperirea intregului necesar de plata si, cu ocazia rectificarilor bugetului de stat pentru anul 2020, se menționează în raport, a propus urmatoarele:

  • Majorarea participatiei pe care Statul Roman prin Ministerul Transporturilor si Infrastructurii o detine la CFR SA cu suma de 130.500 mii lei cu care CFR SA sa achite datoriile restante catre filiala sa ELECTRIFICARE CFR SA. Masura a fost realizata prin O.U.G. nr. 201/2020 privind rectificarea bugetului de stat pe anul 2020 (a treia rectificare), suma alocata fiind 130.000 mii lei. Cu aceasta suma, CFR SA a achitat obligatiile restante catre ELECTRIFICARE CFR SA, iar aceasta a achitat datoriile catre bugetul general consolidat al statului.
  • Majorarea participatiei pe care Statul Roman, prin Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, o detine la CFR SA cu suma necesara pentru achitarea catre Ministerul Transporturilor si Infrastructurii a alocatiilor reprezentand taxa pe valoarea adaugata aferenta obiectivelor proprii de investitii finantate de la bugetul de stat si neutilizata pana la finele anului bugetar, nevirata la bugetul de stat, precum si dobanzile si penalitatile de intarziere aferente acesteia, Masura a fost propusa de CFR SA cu ocazia fiecarei rectificari a bugetului de stat pentru anul 2020, dar nu a fost realizata”, se arata in raport.
Articolul precedentSECTORUL CONSTRUCTIILOR, DEVASTAT DE EXPLOZIA PRETURILOR – Avertisment ARCA: Lucrarile de infrastructura risca sa intre in blocaj. Interventia Guvernului, o chestiune de securitate nationala
Articolul următorPUSI PE CHELTUIT IN PANDEMIE – Noua conducere a Administratiei Porturilor Maritime Constanta prevede cheltuieli mai mari cu 38% fata de 2020 (Proiectul de buget)

1 COMENTARIU

  1. […] Incepand cu anul 2019 si continuand cu anul 2020, pe langa reducerea veniturilor proprii si a celor din alocatii bugetare, CFR SA s-a confruntat si cu lipsa lichiditatilor cu care se sustin cheltuielile pe fondul neincasarii creantelor (curente si restante) de la principalii sai clienti, SNTFC ,,CFR Calatori” SA si SNTFM ,,CFR Marfa” SA, clienti care au o pondere de cca 45% , respectiv cca 13%, in totalul veniturilor proprii obtinute de CFR SA din accesul pe infrastructura feroviara, se arata in Raportul CFR SA pe anul 2020. […]

Dă-i un răspuns lui DISPONIBILIZARI „TRANSPARENTE” LA CFR MARFA – Catalin Drula a discutat cu sindicatele planurile de restructurare a companiei | Infrapress Renunțați la răspuns

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.