Presedintele Organizatiei Patronale a Societatilor Feroviare Private din Romania (OPSFER) Vasile Seclaman isi exprima speranta ca CFR SA isi va recupera banii pe care CFR Marfa ii datoreaza, bani pe care ulterior sa ii foloseasca integral pentru lucrari de reparaţii a infrastructurii feroviare. Intr-un comunicat de presa remis Lumea Infrastructurii, Vasile Seclaman precizeaza ca CFR Marfa are destule active care, in urma valorificarii, vor permite achitarea datoriei catre ANAF si catre CFR si vor permite in continuarea companiei feroviara fara a fi necesara lichidarea acesteia, astfel cum a propus Comisia Europeana.
La baza acestor ingrijorari exprimate de Seclaman sta faptul ca Romania nu a pus in aplicare nici pana in prezent Decizia Comisiei Europeane prin care s-a stabilit ca SN CFR Marfa SA trebuie sa returneze ajutorul de stat declarat incompatibil in valoare de circa 570 milioane de euro (din care CFR SA detine aproape 80%), desi aceasta trebuia pusa in aplicare in termen de sase luni de la data la care a fost notificata.
Vasile Seclaman: “CFR Marfa are destule active care, in urma valorificarii in conditii transparente de piata, vor permite achitarea datoriei catre ANAF, respectiv CNCF CFR SA”
In conformitate cu legislatia in vigoare, dupa publicarea Deciziei Comisiei in Registrul ajutoarelor de stat de pe site-ul Comisiei Europene – Concurenta – Ajutor de Stat, urmeaza o perioada in care aceasta devine titlul executoriu. Pana in prezent, la mai mult de un an de la publicarea Deciziei, acest titlu executoriu inca nu exista. De altfel, Comisia a decis ca Statul roman sa ia toate masurile necesare pentru recuperarea ajutorului de la beneficiarul SN CFR Marfa SA, deoarece acesta este considerat ca „ajutor acordat ilegal”.
In acelasi timp, OPSFER atrage atentia asupra pericolului recomandarilor Comisiei Europene de a lichita CFR Marfa, in conditiile in care valoarea de piata a companiei este cu mult mai mare decat datoriile acumulate: „Este de neinteles afirmatia ca CN CFR Marfa trebuie lichidata, avand in vedere ca valoarea companiei este de peste 1 miliard de EURO, conform declaratiilor publice facute de la nivel guvernamental. In aceste conditii, CN CFR Marfa are destule active care, in urma valorificarii in conditii transparente de piata, vor permite achitarea datoriei catre ANAF, respectiv CNCF CFR SA, ramanand astfel suficient material rulant pentru a permite continuarea activitatii de catre operatorul feroviar”, subliniaza Vasile Seclaman.
Redam integral comunicatul OPSFER:
”In decembrie 2017, Comisia Europeana a initiat o investigatie aprofundata pentru a stabili daca mai multe masuri luate de statul roman in sprijinul societatii SN CFR Marfa SA au respectat normele Uniunii Europene privind ajutoarele de stat.
La finalul lunii februarie 2020, prin Decizia luata, Comisia Europeana a anuntat ca SN CFR Marfa SA trebuie sa returneze ajutorul de stat declarat incompatibil in valoare de circa 570 milioane de euro.
In conformitate cu TFUE si cu jurisprudenta constanta a instantelor Uniunii, atunci cand se constata ca un ajutor este incompatibil cu piata interna, Comisia are competenta de a hotari daca statul membru in cauza trebuie sa anuleze sau sa modifice ajutorul. De asemenea, Uniunea Europeana a sustinut in mod consecvent ca obligatia impusa unui stat membru de a anula ajutorul considerat de Comisie ca fiind incompatibil cu piata interna este menita sa restabileasca situatia existenta inainte de acordarea ajutorului.
Acest obiectiv este atins odata cu rambursarea de catre beneficiar a sumelor acordate sub forma de ajutor ilegal si a dobanzilor de recuperare, acesta renuntand astfel la avantajul de care beneficiase fata de concurentii sai de pe piata.
In concordanta cu jurisprudenta, Comisia a decis ca statul roman sa ia toate masurile necesare pentru recuperarea ajutorului de la beneficiarul SN CFR Marfa SA, deoarece acesta este considerat ca ajutor acordat ilegal.
Prin urmare, tinand seama de faptul ca, pe de o parte, masurile de acordare au fost puse in aplicare incalcandu-se articolul 108 alineatul (3) din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene si ca, pe de alta parte, acestea au fost considerate ca implicand ajutoare ilegale si incompatibile, este necesar ca sumele in cauza sa fie recuperate pentru a se restabili situatia existenta pe piata interna inainte de acordarea ajutorului.
Recuperarea trebuie sa acopere perioada de la data la care ajutorul a fost pus la dispozitia beneficiarului pana la recuperarea sa efectiva. Suma care urmeaza sa fie recuperata trebuie sa fie purtatoare de dobanda pana la recuperarea efectiva.
In conformitate cu jurisprudenta constanta, insolventa beneficiarului si incapacitatea sa de a rambursa ajutorul nu constituie un motiv valabil pentru scutirea acestuia de obligatia de a restitui suma primita.
Prin urmare, ajutorul ilegal si incompatibil trebuie recuperat de la beneficiar impreuna cu dobanda de recuperare.
In enuntul sau, Decizia subliniaza:
“Urmatoarele masuri, care fac obiectul prezentei decizii si au fost puse in aplicare in mod ilegal de catre Romania, cu incalcarea articolului 108 alineatul (3) din TFUE, luate impreuna si separat, constituie ajutoare de stat:
(a) neexecutarea si acumularea in continuare a datoriilor CFR Marfa la bugetul de stat intre 2010 si conversia creantelor in actiuni din 2013;
(b) neexecutarea si acumularea in continuare a datoriilor CFR Marfa fata de CFR Infrastructura intre 2010 si conversia creantelor in actiuni din 2013;
(c) conversia creantelor in actiuni din 2013;
(d) neexecutarea si acumularea in continuare a datoriilor CFR Marfa fata de CFR Infrastructura dupa conversia creantelor in actiuni din 2013 pana in 2018 inclusiv.
(1) Romania trebuie sa recupereze ajutoarele mentionate de la beneficiar.
(2) Sumele care trebuie recuperate sunt purtatoare de dobanda de la data la care au fost puse la dispozitia beneficiarului pana la recuperarea lor efectiva.
………………………………………………………………………………………………
(4) Incepand de la data adoptarii prezentei decizii, Romania trebuie sa puna capat inactiunii legate de neexecutarea silita a datoriilor mentionate in decizie.
…………………………………………………………………………………………………
(1) Ajutoarele mentionate trebuie sa fie recuperate imediat si efectiv.
(2) Romania trebuie sa se asigure ca prezenta decizie este pusa in aplicare in termen de sase luni de la data la care ii este notificata.”
In conformitate cu legislatia in vigoare, dupa publicarea Deciziei Comisiei in Registrul ajutoarelor de stat de pe site-ul Comisiei Europene – Concurenta – Ajutor de Stat, urmeaza o perioada in care aceasta devine titlul executoriu. Pana in prezent, la mai mult de un an de la publicarea Deciziei, acest titlu executoriu inca nu exista.
Principalii creditori ai Societatii Nationale de Transport Feroviar de Marfa sunt statul roman, pentru ajutorul primit la momentul incercarii esuate de privatizare de acum aproape noua ani pentru suma de 568 milioane de euro si CNCF CFR SA cu o creanta asupra CFR Marfa SA de peste un miliard de lei, care se acumuleaza in continuare .
CFR SA detine, deci, aproape 80% din totalul datoriilor SN CFR Marfa SA, daca nu luam in calcul si datoria catre statul roman pentru care nu exista nici in prezent titlul executoriu si care de la data deciziei a crescut si creste in continuare.
In sensul celor aratate, Organizatia Patronala a Societatilor Feroviare Private din Romaniacareare in componenta sa un numar de 14 membri, operatori de transport feroviar de marfa, reprezentand aproape 70% din cota de piata la nivelul activitatii de transport de marfa din Romania, spera ca CNCF CFR SA isi va recupera banii si ii va folosi integral pentru lucrari de reparaţii a infrastructurii feroviare, atat de necesare pentru cresterea performantelor activitatii de transport feroviar.
Membri organizaţiei noastre considera ca o eventuala stingere a datoriilor prin transferul de active ale SN CFR Marfa SA (majoritatea acestora fiind la acest moment in stare avansata de deteriorare, supraevaluate, fara o situatie juridica clara) catre CNCF CFR SA sau catre „un alt competitor de pe piata transportului feroviar de marfa”, nu reprezinta decat o alta forma mascata de ajutor de stat. Sumele datorate bugetului de stat trebuie stinse cu bani si nu cu active, asa cum se incearca, deoarece invatamantul, sanatatea, armata nevoie de bani nu de locomotive si vagoane.
Mai mult, aceasta solutie nu va ajuta cu nimic procesul de imbunatatire a infrastructurii feroviare si va aduce, in continuare, grave prejudicii tuturor operatorilor de transport feroviar din tara noastra.
Este de neinteles afirmatia ca CN CFR Marfa trebuie lichidata, avand in vedere ca valoarea companiei este de peste 1 miliard de EURO, conform declaratiilor publice facute de la nivel guvernamental. In aceste conditii, CN CFR Marfa are destule active care, in urma valorificarii in conditii transparente de piata, vor permite achitarea datoriei catre ANAF, respectiv CNCF CFR SA, ramanand astfel suficient material rulant pentru a permite continuarea activitatii de catre operatorul feroviar.
In toata aceasta perioada se poate observa ca se incearca rezolvarea acestei probleme altfel decat prevede Tratatul European si legislatia specifica Concurentei si ajutorului de stat, chiar cu sprijinul presedintelui organismului de specialitate din tara noastra, care in emisiunile televizate sau in presa sustine solutii care contravin flagrant Deciziei Uniunii, dar si legislatiei europene si nationale cu privire la modalitatea de recuperare a unui ajutor de stat ilegal.”