OUG CARE „UMFLA” TARIFELE RCA – Transportatorii spun ca introducerea obligatorie a RCA cu decontare directa va duce la explozia preturilor

Introducerea obligatorie a RCA cu decontare directa va duce la o crestere necontrolata a preturilor pentru aceste polite se arata intr-un comunicat al Federatiei Operatorilor din Transport din Romania (FORT), care considera ca Executivul ar trebui sa renunte la idee. Decontarea directa este in prezent un serviciu facultativ, prevazut in contractul RCA. Dreptul de actiune directa a pagubitului RCA este o cerinta a legislatiei UE in domeniu.

In acest moment, asiguratul are posibilitatea de a cere decontarea directa, un serviciu prevazut in contractul RCA, care permite, in schimbul unui tarif suplimentar, ca in caz de dauna provocata din vina unui tert sa te adresezi propriului asigurator RCA, care va face demersurile necesare avizarii, constatarii si despagubirii daunei respective. Ulterior, asiguratorul RCA al pagubitului isi recupereaza banii de la asiguratorul RCA al soferului vinovat de accidentul auto.

Ordonanta de urgenta care arunca in aer tarifele RCA

In practica, multi soferi nu stiu despre acest serviciu sau nu sunt dispusi sa plateasca suplimentar, costurile practicate de unii asiguratori pentru acest serviciu fiind destul de piperate.

Ideea proiectului Ordonantei de urgenta initiata de autoritati este de a responsabiliza si asiguratii, de a-i determina sa plateasca mai mult pentru servicii mai bune si mai putine dureri de cap in cazul unui accident auto.

Tarifele RCA vor exploda pe fondul aparitiei unei noi ordonante de urgenta! In spatele usilor din cadrul Autoritatii de Supraveghere Financiara – ASF, a fost pregatit, in ultimele luni, un proiect de ordonanta de urgenta, al carei efect se va resimti direct in tarifele de prima RCA, atat la nivelul asiguratilor persoane fizice, cat si la cele juridice. Proiectul acestei ordonante, ce se refera in principal la introducerea obligatorie a decontarii directe in polita RCA, apare intr-un context total neprielnic din punct de vedere al pietei asigurarilor si va conduce, in fapt, la o crestere necontrolata a tarifelor de prima”, sustin transportatorii de la FORT.

Ei au explicat cum functioneaza decontarea directa: daca avem un accident intre doua vehicule, asiguratorul vehiculului pagubit (A) va plati catre clientul sau o despagubire, iar apoi va deconta catre asiguratorul vehiculului “vinovat” (B) aceasta suma de bani. Astfel, tarifele ar putea sa creasca pentru ca, daca asiguratorul A are garantia ca orice suma platita cu titlu de despagubire va fi recuperata de la asiguratorul B, nu va mai avea nici un interes sa controleze valoarea acestei despagubiri, cred trensportatorii.

Deoarece majoritatea acestor despagubiri se achita direct unitatilor de reparatii, acestea vor putea factura orice si oricat”, explica FORT.

FORT: Procesul de decontare directa va anihila orice incercare a unor asiguratori de a controla costul despagubirilor

Potrivit comunicatului, procesul de decontare directa va anihila orice incercare a unor asiguratori de a controla costul despagubirilor, iar aceste majorari vor conduce imediat la majorari ale primelor de asigurare, pentru ca nici un asigurator nu va putea absorbi o astfel de crestere de daunalitate.

Nici un asigurator nu va putea calcula cu exactitate cat de puternic va fi afectat de acest procedeu de decontare. Adica, asiguratorul B nu o sa stie cat de relaxat va fi asiguratorul A in acceptarea unor tarife de manopera de 800 de lei/ora, adaosuri de 100% la pretul pieselor de schimb sau costuri de 200 de euro pe zi de inchiriere a unui autovehicul. De asemenea, nimeni nu va putea estima impactul efectului de contagiune. Adica, cele cateva mii de service-uri care factureaza in prezent 150 lei pe ora de manopera si ofera discount-uri la pretul pieselor de schimb vor ramane oare la acest nivel sau vor adopta tarife majorate de 5 ori?”, se intreaba reprezentantii FORT.

Prin urmare, asiguratorul B isi va adauga la tarif o marja de siguranta suficient de mare incat sa evite pierderi.

Iar cand nu cunosti exact nivelul acestei marje, aceasta poate fi situata intre 0 si 200%, conducand astfel la cresterea exploziva a tarifelor de prima care deja au trecut printr-o crestere in ultimele luni, estimata la o medie de 15% fata de tarifele din perioada 2019-2020.

FORT sustine ca cerut autoritatilor un studiu de impact inca din vara anului trecut. Transportatorii spun ca un astfel de studiu ar fi semnalat existenta acestor riscuri, descrise mai sus, precum si un alt mare risc: diminuarea semnificativa a contractelor CASCO, sustin transportatorii.

FORT solicita interventia urgenta a Guvernului pe acest subiect, retragerea proiectului OUG si dezbaterea in Parlament a tuturor modificarilor necesare legii RCA

Astfel, FORT solicita interventia urgenta a Guvernului pe acest subiect, retragerea proiectului OUG si dezbaterea in Parlament a tuturor modificarilor necesare legii RCA, “pentru asigurarea unui climat echilibrat si neafectat de interese de grup respectiv pentru protectia reala a intereselor asiguratilor persoane fizice si juridice”.

Ministerul Finantelor justifica OUG: „Se urmareste cresterea increderii asiguratului in propriul asigurator”

Reamintim ca, in urma cu o saptamana, Ministerul Finantelor a publicat pe site proiectul de ordonanta de urgenta ce vizeaza decontarea directa obligatorie intre asiguratorii de RCA.

Proiectul de Ordonanta de Urgenta este o prevedere care permite unui pagubit sa se adreseze in continuare asiguratorului soferului vinovat de producerea accidentului pentru a-si recupera prejudiciul.

Proiectul prevede modificarea articolului 26 din Legea 132/2017, referitoare la decontarea directa intre asiguratorii RCA, astfel incat acest serviciu sa fie obligatoriu, dar aplicabil doar dupa indeplinirea cumulativa a urmatoarelor 5 conditii:

a) accidentele auto se produc pe teritoriul Romaniei.

b) vehiculele implicate in accidentele auto sunt inmatriculate/inregistrate in Romania.

c) prejudiciile au rezultat in urma unui eveniment produs exclusiv intre doua vehicule.

d) ambele vehicule implicate in accidentul auto au asigurare RCA valabila la data evenimentului.

e) din accident s-au produs prejudicii exclusiv vehiculelor.

Daca toate aceste conditii sunt indeplinite, persoana prejudiciata poate aviza dauna la propriul asigurator RCA (conform alineatului 3 din proiectul de OUG). Numai ca alineatul 5 din proiectul de OUG permite ca totul sa ramana la fel ca inainte: te poti adresa asiguratorului RCA al soferului vinovat de accident:

‘5) Prevederile alin. (3) nu aduc atingere dreptului persoanei prejudiciate in urma unui accident auto produs de un vehicul asigurat RCA de a exercita actiunea directa pentru recuperarea prejudiciului produs impotriva asiguratorului RCA al persoanei vinovate de producerea accidentului auto.’, se arata in proiectul de OUG.

Avand in vedere interesul public general, evitarea riscului de concentrare a pietei si evitarea instituirii unei piete cu structura de monopol, prin transformarea decontarii directe intr-un serviciu de asigurare obligatoriu a fi contractat de catre asigurat si asiguratorul RCA se urmareste cresterea increderii asiguratului in propriul asigurator, prin faptul ca acesta nu ar mai fi nevoit sa se adreseze unui asigurator cu care acesta nu are o relatie contractuala prealabila. In aceste conditii, teoretic, la alegerea asiguratorului propriu nu mai este avut in vedere ca principal criteriu de selectie pretul asigurarii ci alte criterii orientate spre calitatea serviciilor oferite, inclusiv in acordarea despagubirilor”, se mentioneaza in expunerea de motive a proiectului.

Acesta mentioneaza ca un alt scop al introducerii acestui serviciu de asigurare este acela de solutionare amiabila a unui numar extrem de mare de dosare de dauna de regres administrativ.

Dreptul de actiune directa este prevazut de legislatia europeana in domeniul asigurarilor auto

Exista o Directiva europeana care impune statelor membre sa se asigure ca pagubitii RCA au dreptul de a actiona direct impotriva asiguratorului RCA al soferului vinovat.

Dreptul de actiune directa este prevazut la articolul 18 din Directiva 2009/103/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 16 septembrie 2009 privind asigurarea de raspundere civila auto si controlul obligatiei de asigurare a acestei raspunderi, astfel:

Statele membre se asigura ca persoanele vatamate in urma unui accident cauzat de un vehicul acoperit de asigurarea mentionata la articolul 3 dispun de un drept de actiune directa impotriva intreprinderii de asigurare care acopera raspunderea civila a persoanei responsabile”, se arata in Directiva UE.

ASF sustine ca, potrivit legislatiei UE, asiguratul are dreptul de a alege asiguratorul RCA care sa instrumenteze dauna. Intr-un raspuns transmis catre hotnews.ro, ASF mentioneaza ca proiectul de Ordonanta de urgenta pentru modificarea si completarea Legii nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de raspundere civila auto pentru prejudicii produse tertilor prin accidente de vehicule si tramvaie aduce o serie de avantaje concrete pentru beneficiarii de polite RCA.

Introducerea decontarii directe, in contractul RCA, va permite asiguratului, nevinovat de producerea accidentului, sa se adreseze pentru instrumentarea daunei propriului asigurator. Acest fapt consideram ca va avea o influenta semnificativa in selectarea asiguratorului, respectiv va introduce un criteriu calitativ (calitatea serviciilor) in acest proces de selectie. Astfel, modificarile legislative propuse creeaza premisele imbunatatirii serviciilor oferite asiguratilor/persoanelor prejudiciate in ceea ce priveste instrumentarea si plata despagubirilor. Atat din experienta noastra, cat si din experienta altor state, care au introdus acest sistem, beneficiile aduse constau in principal in cresterea rapiditatii platii daunelor, cresterea gradului de satisfactie a clientilor si o competitie in piata bazata pe calitatea serviciilor.

Totodata, modificarile aduse Legii nr. 132/2017 sunt aliniate cu legislatia europeana, respectiv articolului 18 din Directiva 2009/103/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 16 septembrie 2009 privind asigurarea de raspundere civila auto si controlul obligatiei de asigurare a acestei raspunderi, care prevede ca ”Statele membre se asigura ca persoanele vatamate in urma unui accident cauzat de un vehicul acoperit de asigurarea mentionata la articolul 3 dispun de un drept de actiune directa impotriva intreprinderii de asigurare care acopera raspunderea civila a persoanei responsabile.”, asiguratul avand posibilitatea de a alege asiguratorul RCA care sa instrumenteze dauna (asiguratorul persoanei vinovate sau propriului asigurator)”, se arata in raspunsul ASF.

Articolul precedentPROBLEME MAJORE ALE OPERATORILOR DE TRANSPORT FEROVIAR – Presedintele OPSFER Vasile Seclaman radiografiaza infrastructura feroviara
Articolul următorCOMPANIILE DIN CHINA, EXCLUSE DE LA LICITATII – Vicepremierul Dan Barna face anuntul: „In loc sa facem lucrari de infrastructura, ne trezim ca avem furnizori care nu respecta standardele europene”

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.